'Big Brother' is big business

ALMERE - Vandaag valt het verdict in 'Big Brother'. De drie overgebleven bewoners verblijven al meer dan honderd dagen in het intussen meest beroemde huis van Nederland en worden er nog steeds continu bespied door de camera's. Wat is het dat hen drijft? De 4,5 miljoen frank (netto) die de winnaar zal vangen? De aantrekkingskracht van de uitdaging? Exhibitionisme? De drang om bekende Nederlander te worden en dan van baan te veranderen?

BR>

'Big Brother' is alleszins

big business

. Het programma heeft Veronica dit seizoen ongeveer 366 miljoen frank aan reclamegeld opgeleverd. Uit onderzoek is gebleken dat de reclamebestedingen korte tijd na de eerste uitzendingen explosief zijn gestegen.

De hoge kijkcijfers en de daaruit voortvloeiende groeiende belangstelling van de adverteerders hebben de tarieven flink omhooggeschroefd. De prijzen per reclamespot van 30 seconden rond en tijdens het programma zijn verdrievoudigd. De laatste uitzending van vandaag moet ruim 768.600 frank per spotje opbrengen.

Bart

'Big Brother' is ook een beetje het verhaal van de tien kleine negertjes. Er zijn nu nog drie mannen over: Ruud, Bart en Willem. Hun praatjes worden steeds stoerder maar ze zijn wel het drinken verleerd. Vorige week kregen ze een kist bier en Bart werd 's nachts ziek als een schooljongen. De drie weten niet dat ze straks al het huis uit mogen, ze verkeren in de vaste veronderstelling dat dat pas het geval zal zijn op oudejaarsavond. Het zoveelste truukje van de programmamakers die graag laten zien hoe de 'aapjes' in hun kooi reageren. In de loop van de uitzending zullen ze het goede nieuws te horen krijgen. Drie uur lang laten Rolf Wouters en Daphne Deckers zien wat er in en rond het huis gebeurt. Presentatoren Danny Rook, Eric Corton en Jennifer de Jong zijn in de woonplaatsen van de bewoners. In de studio zijn alle ex-bewoners van het huis aanwezig. Rond middernacht is de winnaar gekend. In de tussenstand van de Veronica-poll van gisteren scoorde Bart, de jongste van de drie, alvast het hoogst (61.2%), Ruud was met 31.1% op afstand tweede en Willem lijkt kansloos met 7.7%. Als Ruud inderdaad de overwinning aan Bart moet laten, heeft hij een troost: hij is door Marco Borsato uitgenodigd om met de zanger op tournee te gaan.

Kelder

'Big Brother' heeft inmiddels school gemaakt. Muziekzender MTV heeft er een variant op gemaakt: sedert vorige zondag tot en met nieuwjaarsdag verblijven zes deelnemers in een speciaal voor rampen gebouwd keldercomplex van het New York Times-gebouw. Het programma heeft als motto 'stel dat het einde toch daar is'. Als de wereld toch zou vergaan, dan zijn de 'bunkernauten' de laatste vertegenwoordigers van het menselijk ras. In de kelder hangen webcams en de beelden daarvan worden op internet vertoond.

Veronica's concurrent SBS6 begint op zondag 13 februari 2000 met een andere variant: 'De Bus'. Elf zeer uiteenlopende kandidaten stappen dan in een luxe dubbeldekker om gedurende 16 weken door Nederland te gaan rijden. De kandidaten zullen in 'De Bus' leven (koken, eten, wassen en slapen) en mogen slechts af en toe (met opdracht) het voertuig verlaten. Via een afvalsysteem zal uiteindelijk één winnaar overblijven die een bedrag zal winnen dat kan oplopen tot rond de 1 miljoen gulden. 4000 kandidaten hebben zich gemeld. Na een paar selectierondes zullen er daarvan 30 overblijven die aan het publiek zullen worden voorgesteld tijdens tien televisieprogramma's in februari. De kijker beslist uiteindelijk welke personen definitief de bus in gaan. Dat gebeurt via televoting, want de massale telefonische oproepen vormen een bron van inkomsten voor dit soort programma's.

Een ander format is 'Villa Medusa', een vakantievilla waar kandidaten gedurende een tijd samen verblijven. Zij moeten allerlei opdrachten vervullen. Dit format lag deels aan de basis van 'De Mol'.

Dan is er ook nog 'Expedition Robinson', een Brits format, waarbij twee ploegen op een exotisch eiland allerlei opdrachten krijgen. Ook dit is een afvallingswedstrijd.

In Vlaanderen overweegt VT4 om volgend najaar een soort 'Big Brother' op het scherm te brengen. De vraag is: zijn wij daar niet te nuchter voor?