Benetton goes Death Row

NEW YORK - De Italiaanse kledinggigant Benetton staat bekend om zijn provocatieve reclamecampagnes. De manier van reclamevoeren van de Italianen staat bekend als

shockvertising

. Het ziet er naar uit dat Benetton opnieuw aanstuurt op een ophefmakende advertentie-rel.

K.M.

BR>Na de stervende aidspatiënt, een kussende priester en non, en de met bloed doordrenkte kleding van een oorlogsslachtoffer, wil de kledingfabrikant nu uitpakken met foto's van gevangenen die ter dood zijn veroordeeld. Oliviero Toscani, de roemruchte bedenker van de Benetton-campagnes, werkt aan een brochure van 96 pagina's over het onderwerp. Hij is de kiekjes gaan schieten in zeven Amerikaanse staten.

De foto's van de gevangenen in

Death Row

(de cellen waar de terdoodveroordeelden zitten) zijn vergezeld van interviews. De 'fotomodellen' worden genoemd met naam en de datum waarop ze ter dood zullen worden gebracht. «Europeanen haten de doodstraf,» zegt Toscani. «Ik ben er zeker van dat het op een dag niet meer zal bestaan.»

De Benetton-brochure over

Death Row

zal in zestig landen worden verspreid. In de Verenigde Staten zullen er in februari al advertenties verschijnen in het tijdschrift Talk. «Het is een controversieel onderwerp, een campagne die je doet nadenken. Da's perfect voor ons,» zegt Ronald Galotti, uitgever van Talk.