Volkswagen Lupo 3L krijgt navolging

HASSELT - Het is genoegzaam bekend: Volkswagen is de eerste constructeur met een auto die minder verbruikt dan drie liter. De Lupo 3L is een indrukwekkend staaltje van moderne techniek dat inmiddels ook andere constructeurs aan het denken heeft gezet. Zelfs binnenshuis krijgt de zuinigste auto ter wereld concurrentie. Het lijkt wel een verhaaltje van Kaïn en Abel, want de Lupo 1.4 TDI is niet alleen bijna even zuinig, maar sneller, sportiever, comfortabeler en - vooral - minder duur.

BR>

Wij waren er bij toen Ferdinand Piëch enkele jaren geleden aankondigde dat hij nog voor het jaar 2000 een auto op de markt zou brengen die minder dan drie liter op 100 kilometer verbruikt. Hij reageerde toen op een uitdaging van Greenpeace maar het verzamelde journaille dacht dat Piëch op zijn hoofd was gevallen. Technisch was het allemaal wel mogelijk, maar eerdere experimenten met superzuinige auto's bleken in de praktijk ook superduur, superonveilig en superoncomfortabel.

De andere automerken keken de kat uit de boom maar de VW-baas heeft woord gehouden. De Lupo 3L staat sinds enkele maanden ook in de Belgische prijslijst van Volkswagen. De eerste auto met een gemiddeld verbruik van 2,9 volgens de nieuwe Europese meetcyclus is in Duitsland inmiddels een groter commercieel succes dan VW had durven hopen. Ondanks de hoge prijs, want de geavanceerde techniek waarmee de Lupo 3L is uitgerust, is verre van goedkoop. Wie met zo'n superzuinige auto rijdt, doet dat dus niet omdat het goedkoop is, maar omdat vooral het milieu ermee gediend is.

Sceptisch

Dat de Lupo 3L echt superzuinig is kon de redactie van deze krant enkele maanden geleden aan de lijve ondervinden. Tijdens een rit van Brussel naar Oslo verbruikten wij gemiddeld 2,65 liter op 100 kilometer. Dat resultaat kon alleen worden gehaald met een doorgedreven zuinige rijstijl, maar ook bij een normale rijstijl verbruikt de Lupo 3L slechts 3,5 liter op 100 kilometer.

De concurrerende automerken reageerden zeer sceptisch op de lancering van de superzuinige Lupo. Toch krijgt de Lupo stilaan navolging. Andere merken werken aan hun versie van de superzuinige auto. Zo heeft Mercedes-Benz de Smart voorzien van een piepkleine diesel, 800 cc klein en goed voor 41 pk. De kleine tweezitter haalt daarmee een topsnelheid van 135 kilometer per uur. Mercedes maakt zich sterk dat de Smart CDI 3,4 liter verbruikt. De motor van de Smart heeft drie cilinders en de inspuiting gebeurt via common rail.

Een buitenbeentje is de Fiat Ecobasic. De Ecobasic is nog een prototype. De lancering is bijgevolg pas voor het jaar 2001. De 1.2 liter diesel is 61 pk krachtig. De kunststof auto weegt amper 750 kilogram. Fiat gaat zijn spaarauto voor een spaarprijs verkopen. Dat maakt hem uniek. Zuinige techniek is momenteel nog vrij duur en Fiat wil alvast dat vooroordeel doorbreken.

Audi brengt in de lente de aluminium A2 op de markt. Ook de A2, een concurrent voor de Mercedes A-klasse, heeft drie-liter-potentieel. Ook deze auto krijgt de 1.2 liter TDI met pompverstuiver onder de kap en weegt in zijn spaarversie 760 kilogram.

Eigen huis

De grootste directe concurrent van de Lupo 3L komt voorlopig nog uit eigen huis. Vergeleken met de Lupo 3L is de 1.4 TDI een tamelijk conventionele auto maar de verbruikscijfers zijn er niet minder indrukwekkend om. De 1.4 TDI verbruikte tijdens een zuinige rit slechts 3,6 liter en tijdens een gewone testrit bij een normale rijstijl nauwelijks meer dan 4 liter.

Terwijl de Lupo 3L volop gebruik maakt van lichte materialen, is de 1.4 TDI een conventionele Lupo. De 1.4 moet het stellen zonder een injectiesysteem met pompverstuiver, zonder sequentiële versnellingsbak met stop/go-mechanisme. Bovendien is de Lupo TDI voorzien van een aantal snufjes die het comfort verhogen maar op een of andere manier ook nadelig zijn voor het verbruik, zoals elektrisch bediende vensters en stuurbekrachtiging.

Het enige wat de 1.4 TDI met de 1.2 gemeenschappelijk heeft is de driecilindermotor. Die is in de 1.4-versie goed voor 75 pk tegenover 61 bij de 3L. De 1.4 is sportief, sprint weg als een duiveltje uit een doosje en trekt zich ook op de snelweg zeer goed uit de slag. De 1.4 TDI verbruikt in normale omstandigheden slechts een halv liter tot een liter meer dan de 3L. Het grootste voordeel van de 1.4 TDI is het prijsverschil.