Het gaat niet goed met Airbus

Print
De Europese vliegtuigbouwer Airbus verkeert opnieuw in een crisis. Dinsdag raakte bekend dat Airbus opnieuw maandenlange vertragingen kent met de levering van zijn A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. De kritiek bij de klanten klinkt steeds luider.
Ook politici roeren zich: de topman van Airbus heeft donderdag een ontmoeting met de Duitse minister van Economie.

De eerste levering van de A380 is pas voor oktober 2007, ruim een jaar later dan eerst was aangekondigd en al het derde uitstel op zes maanden tijd. Deze vertragingen kosten EADS, moedermaatschappij van Airbus, al zeker 4,8 miljard euro. Daarbij zijn nog niet de boetes meegerekend die het bedrijf zal moeten betalen aan ontevreden klanten én de kosten voor het andere zorgenkind, het langeafstandsvliegtuig A350. Om de financiële gevolgen te beperken, kondigde EADS dinsdagavond nog een herstructureringsprogramma aan tegen 2010 2 miljard euro moet besparen.

Heel wat klanten van de A380, zoals Emirates, Virgin Atlantic, Singapore Airlines en Qantas, reageren dinsdag en woensdag teleurgesteld op het nieuwe uitstel. Er zijn nog geen bestellingen afgezegd, analisten achten dat weinig waarschijnlijk maar wijzen wel op de dure compensaties en imagoschade voor de Europese vliegtuigbouwer.
Zo kiest Singapore Airlines voor haar verdere capaciteitsuitbreiding in elk geval voor Boeing. De luchtvaartmaatschappij bestelt 19 toestellen van het type 777-300, maakte het woensdag bekend.