Ramp Duitse zweeftrein door menselijk falen

Print
Het ongeluk met de Duitse magneettrein Transrapid, waarbij bijna twee weken geleden in het Duitse Emsland 23 mensen de dood vonden, is veroorzaakt door menselijke fouten. Naast twee verkeersleiders heeft ook de bestuurder van de trein schuld aan de ramp.
Uit het onderzoek blijkt niet dat technische mankementen een rol hebben gespeeld bij de botsing van de trein met een onderhoudswagon. De twee verkeersleiders hebben om nog onduidelijke redenen toestemming verleend aan de Transrapid te rijden, terwijl de onderhoudswagon nog op het traject aanwezig was. De twee verkeren in een shock en konden nog niet worden verhoord. De verkeersleiders wordt wel al dood door nalatigheid ten laste gelegd.

Het onderzoek heeft zich gericht op telefoonverkeer tussen verkeersleiding en personeel van de onderhoudswagen. Uit twintig uur gespreksopnamen valt volgens justitie te concluderen dat duidelijk was dat de onderhoudswagen op het traject aanwezig was en op verdere instructies wachtte. Ongeveer twintig minuten voor het ongeluk is de positie van de wagon nog doorgegeven.

Desondanks kreeg de Transrapid groen licht om te vertrekken. Na de klap is op de geluidsband te horen: "Wat is gebeurd?" En even later: "Ze zijn vergeten de onderhoudswagon van het traject af te halen." Ook de bestuurder, die zelf ook om het leven kwam en als zeer ervaren gold, zou niet zonder schuld zijn. Het is voor de onderzoekers een grote vraag waarom hij de trein handmatig in beweging heeft gezet ondanks de aanwijzing dat de baan niet vrij was.