Journalisten een dag aan de slag op Ford Genk

De pr-pief van Ford is een moedig man. De zorgvuldig opgebouwde reputatie van degelijkheid en betrouwbaarheid van Ford Genk op het spel laten zetten door een twintigtal journalisten in een slechtpassende overall, daar is voorwaar een flinke

death wish

voor nodig. En toch, de Mondeo's die gisterenvoormiddag 14 december - onthou deze datum als u in de komende weken een Ford-dealer bezoekt - werden geassembleerd, behoren waarschijnlijk tot de beste die de fabriek ooit hebben verlaten. Zelden werd een Mondeo immers zo gecheckt, gedubbelcheckt en getriplecheckt. Wij stonden gisteren een halve dag aan de band. Niet omdat Ford ander personeel zoekt, of een tekort heeft aan personeel, maar om ook eens aan de lijve te ondervinden wat auto-assemblage is.

BR>

Ford is een Amerikaans bedrijf. Dat wil zeggen dat ze zowat geobsedeerd zijn door veiligheid. Logisch ook, want de productie van auto's is nog altijd niet zonder risico's. Vandaar de beschermende schoenen met stalen punt, de overall die steevast veel te strak zit (is dat Ford-ovaal niet beeldig voor de camera's), de beschermende bril en de oorstopjes. De combinatie van deze attributen maakt ons geschikt voor de rol van booswicht in een Austin Powers-film.

Onze eerste job speelt zich af aan de deurenlijn: kabeltjes vastklikken en de module van de elektrische vensters vastschroeven. Het zijn slechts enkele van de 4.500 onderdelen van een Mondeo. Een en ander speelt zich af in de

deurenstraat

, het stukje band waar de deuren van het koetswerk worden losgekoppeld om het werk te vergemakkelijken. Een peulschil, zo lijkt het, maar als de teambegeleider alles begint uit te leggen, zakt de moed ons in de schoenen. Als we de volgorde van de handelingen eenmaal goed in de gaten hebben, is daar weer een andere deur. De band beweegt traag, maar staat nooit stil, tenzij tijdens de schaft natuurlijk.

Het geduld van onze collega's van één dag is echter eindeloos. «Niet met je arm tegen de schroevendraaier duwen,» legt de teambegeleider uit, «want dan krijg je spierpijn, en spierpijn betekent dokter, en dokter betekent ziekteverlet. Je moet er met je gewicht tegenaan leunen.» Dat lijkt ons geen probleem.

Schijn bedriegt

Het eerste dat opvalt als je door de fabriek loopt, is dat iedereen aan de band wel bezig is, maar zelden een gehaaste indruk geeft. Schijn bedriegt, want de opvolging van handelingen die binnen een bepaalde tijdspanne moet worden afgelegd, is bepaald hectisch voor iemand die het werk niet gewend is.

Zo liep algemeen directeur Dennis Proffitt ooit door een Amerikaanse fabriek: «Ik zag op een bepaalde plaats twee mensen die de indruk gaven dat ze weinig te doen hadden. Ik heb daar toen een man weggehaald. Twee dagen later kwam iemand van de vakbond zeggen dat op die plaats een man bij moest. Omdat ik hem niet geloofde ben ik zelf aan de band gaan staan en hij had gelijk. Ik heb die ene man onmiddellijk teruggezet.»

De werkdruk hangt af van de snelheid van de band. Die ligt momenteel niet erg hoog. De

tack-tijd

- dat is de tijd die de lijn nodig heeft van een punt naar een volgend punt - bedraagt momenteel rond de 56 seconden. Dat heeft tot gevolg dat er minder mensen aan de band meer taken kunnen doen. Als de fabriek op maximum capaciteit draait, bedraagt de tack-tijd 38 seconden, is de werkdruk hoger, maar staan er meer mensen aan de band.

Veel hangt ook af van de mix aan de band. Komen er veel deuren voorbij waar veel werk aan is, met elektrische vensters bijvoorbeeld, dan hebben de arbeiders hun handen meer dan vol. Bovendien zijn er meer dan 10.000 verschillende combinaties voor de ruim 90 landen waar de Mondeo naartoe moet.

Remmen

Tweede job: net voor het

huwelijk

of koppeling tussen onderstel, motor en koetswerk, worden de remblokken gemonteerd. Er zijn twee mogelijkheden: remmen voor de wagens met vier en de wagens met zes cilinders. Rem op de schijf en vastdraaien. Simpel, tenzij het van de eerste keer niet lukt. Maar ook hier baart oefening kunst.

De controle van ons werk is hier dubbel streng. De remmen zijn een vitaal veiligheidsonderdeel. We zien het scenario al voor ons: Mondeo V6, productie 14 december, heeft tegen 180 per uur geen remmen, ramt een brug en Ford krijgt schadeclaim van 10 miljard aan zijn broek. Dat is pas nieuws

maken

.

Het bandwerk hoeft niet voor iedereen even eentonig te zijn. Sommigen houden van de monotonie, anderen willen meer afwisseling en die mogelijkheid wordt hen ook geboden.

Terwijl in de assemblage gewerkt wordt in een systeem van twee posten, waarbij één shift beurtelings stempelt, draait de perserij op volle toeren. Dat is niet alleen voor de aanloop van de nieuwe Transit, maar ook voor koetswerkdelen van andere Ford-modellen die in andere fabrieken worden geassembleerd.

Manager George Vandierendonck is fier over

zijn

perserij. Eén miljard, wijst hij naar de zogenoemde jumbo-pers, terwijl ze stilvalt met het storende woordje

storing

op een scherm.

Elk stuk geplet plaatstaal wordt aan een controle onderworpen. Het kleinste foutje moet worden opgespoord en verwijderd. We proberen het ook, maar gaan met beide voeten vooruit in de fout. We vinden geen enkele van de tekortkomingen, maar het opsporen van dat soort fouten vereist dan ook jaren ervaring.

Eindcontrole

Elke auto die in Genk van de band rijdt, wordt aan een controle onderworpen. Daartoe werd enkele jaren geleden een speciale kasseienbaan aangelegd die niet zou misstaan in de Ronde Van Vlaanderen. Bedoeling van de test is om eventuele rammel-, piep- en kreungeluiden op te sporen die worden veroorzaakt door schroefjes, loszittende kabeltjes en andere. En wij mogen/moeten mee.

De specialisten van deze afdeling horen elk geluidje, ons valt alleen op dat de Mondeo stevig in elkaar zit. Elke dag worden 15 tot 20 auto's teruggestuurd. Bij de dealers komen alleen auto's die geen ongewenste geluiden veroorzaken.

Of Ford Genk na gisteren zijn ISO-certificaat is kwijtgespeeld, is nog niet bekend. Of de pr-pief ook vandaag nog pr-pief is, evenmin. En of de auto's die gisteren werden geassembleerd, binnen enkele weken het voorwerpen zijn van een overwachte terugroepactie omdat bij het aansteken van de lichten de vensters naar beneden gaan, zal nog moeten blijken, maar is gezien het aatal controles onwaarschijlijk. Kopen dus die handel.