Unilever verkoopt diepvriestak voor 1,7 miljard euro

Print
Het Brits-Nederlandse Unilever verkoopt voor 1,7 miljard euro het grootste deel van zijn Europese diepvriesactiviteiten aan investeringsmaatschappij Permira Funds.
Het voedigs- en wasmiddelenconcern heeft maandag gemeld dat het op de verkoop een eenmalige winst boekt van meer dan 1 miljard euro. Onder de te verkopen onderdelen vallen de merken Iglo en Birds Eye.

IJs valt buiten de transactie. Ook de Italiaanse diepvriesactiviteiten, onder de naam Findus, blijven in handen van Unilever. Bij de totale diepvriespoot werken 4.000 mensen. Ongeveer 3.000 gaan over naar de nieuwe eigenaar.

Volgens de uitkomsten van een vorig jaar gehouden intern onderzoek blijkt het voor Unilever moeilijk te zijn verdere groei te realiseren. Het rendement op de activiteiten is volgens een woordvoerder goed.

Unilever verkocht vorige maand al zijn Spaanse diepvriesactiviteiten. Eerder dit jaar ging snackdochter Mora al naar Ad van Geloven. In 2004 nam het Duitse Dr. Oetker de productie van ingevroren pizza's over.