Verdere bezuinigingen bij Telegraaf Media Groep

Print
De Telegraaf Media Groep (TMG), onder meer uitgever van Nederlands grootste krant De Telegraaf, gaat voor nog eens 15 miljoen euro extra bezuinigen. De eigenaar van de krant gaat verder krimpen op zijn personeelsbestand. De kostenreducties hebben plaats bij zowel de facilitaire bedrijven als de uitgeverijen. Dat heeft TMG woensdag gemeld bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers.
Het concern heeft in de eerste zes maanden van 2006 een nettoresultaat geschreven van 52,9 miljoen euro. De forse stijging ten opzichte van de 23,8 miljoen euro uit de vergelijkbare periode vorig jaar kwam vooral door de boekwinst op de verkoop van de Limburgse kranten. Die bedroeg 50,9 miljoen euro. Het operationeel resultaat, zonder eenmalige posten, kwam met 17,4 miljoen 10 procent lager uit. De netto-omzet steeg van 385 miljoen euro tot 418 miljoen euro. TMG noteerde hogere opbrengsten uit advertentie-inkomsten. Die kwamen onder meer bij Spits maar niet bij De Telegraaf vandaan. Bij het paradepaardje van het concern werd juist minder verdiend met advertenties en daalde het totaal aan rubrieksadvertenties met 14 procent.
De opbrengsten uit abonnementen en de losse verkoop liepen terug en zakten tot onder de 150 miljoen euro. Vooral het verlies van de Limburgse kranten droeg hieraan bij.