Nederlandse F16's doen Amerikaans verkeersvliegtuig terugkeren naar Schiphol

Print
Een vliegtuig van de Amerikaanse maatschappij Northwest Airlines is vanmorgen kort na vertrek teruggekeerd naar Schiphol. Het toestel werd daarbij begeleid door twee F16s, die waren opgestegen vanaf de luchtmachtbasis Leeuwarden.
Dat gebeurde op verzoek van de piloot, die aangaf om redenen van veiligheid terug naar de Nederlandse luchthaven te willen vliegen. Northwest Airlines liet weten dat een aantal passagiers zich verdacht gedroeg. De piloot nam boven Duitsland contact op met de luchtverkeersleiding met het verzoek terug te mogen keren naar Schiphol. In het Nederlands luchtruim is het vliegtuig begeleid door de F16's.
Aan boord van vlucht 42, een DC10, bevonden zich 149 passagiers. Het toestel was op weg naar Mumbai in India. De reizigers worden ondergebracht in hotels in de omgeving van Schiphol. Northwest hoopt de vlucht donderdag wel te kunnen uitvoeren.

De marechaussee heeft twaalf passagiers van het teruggekeerde vliegtuig aangehouden. Dat is gebeurd op aanwijzing van de bemanning van het toestel, aldus een woordvoerder van de marechausssee.
De marechaussee heeft de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding (NCTb) geïnformeerd. Voor de NCTb is de situatie op dit moment geen aanleiding om extra veiligheidsmaatregelen te nemen, aldus de woordvoerder van de terreurcoördinator. De beveiliging van luchthavens wereldwijd is de laatste tijd aangescherpt. Dat is gebeurd, nadat de Britse politie had voorkomen dat enkele vliegtuigen boven de Atlantische Oceaan werden opgeblazen.
De F-16's behoren tot de zogeheten Quick Reaction Alert (QRA), de luchtmachteenheid die dag en nacht paraat is voor de bescherming van het luchtruim. De vliegbasis kan na een oproep binnen enkele minuten een aantal F-16's in de lucht brengen. Dat gebeurt na een oproep die in jargon scramble wordt genoemd. Die kan volgens de luchtmacht worden gegeven als een vliegtuig met onbekende identiteit op de radars wordt gesignaleerd. Wat in dit geval de aanleiding was om in te grijpen, wilde een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht niet zeggen.