Spaanse metroramp had vermeden kunnen worden

Print
De ramp met de metro vorige week in Valencia, waarbij 42 mensen omkwamen, had voorkomen kunnen worden. Dat zeggen de vakbondsvertegenwoordigers van de Spaanse machinisten.
De deelregering van Valencia, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer, heeft volgens de bonden systematisch de klachten van de machinisten over de onveiligheid van lijn 1 terzijde geschoven.
Twee uur na het ongeluk wist, tot grote woede van de machinisten, een woordvoerder van de regering zonder enig onderzoek al te melden dat de machinist te hard had gereden en dat er aan het materieel en de rails niets mankeerde.
Uit de gegevens van de zwarte doos is inderdaad gebleken dat de trein met tachtig kilometer twee maal de toegestane snelheid reed. De metro ging op dat moment een scherpe bocht in. De dertigjarige machinist die om het leven kwam, schijnt nog wel te hebben geprobeerd te remmen, maar te laat. Op dit traject van de metro is geen automatische rembeveiliging die treinen in noodgevallen tot stilstand brengt.
De vakbonden noemen het een schandaal om alleen de machinist als zondebok aan te wijzen. Al zes jaar hebben de machinisten er bij de regering op aan gedrongen om lijn 1 veiliger te maken, door onder meer een automatische rembeveiliging aan te brengen.
De eerste keer was in maart 2000, toen de machinisten 'met urgentie' om een onderzoekscommissie vroegen die alle veiligheidsproblemen op een rijtje moest zetten.
In oktober 2003 trokken de bonden opnieuw aan de bel namens de machinisten.
Pas toen in september 2005 drie treinen van lijn 1 met elkaar in botsing kwamen, en 42 mensen gewond raakten, zijn er een paar verbeteringen aangebracht. Maar uitgerekend niet in de bewuste bocht, waar vorige week de trein ontspoorde.