Johnson & Johnson koopt consumentendivisie Pfizer

Print
Het Amerikaanse farmaconcern Johnson & Johnson koopt de consumentendivisie van 's werelds grootste geneesmiddelenbedrijf Pfizer over voor 16,6 miljard dollar (13,2 miljard euro). Dat hebben beide bedrijven maandag bekendgemaakt.
De divisie Consumer Healthcare van Pfizer produceert voorschriftvrije geneesmiddelen en producten voor mondhygiëne zoals Listerine. De divisie draaide vorig jaar een omzet van 3,9 miljard dollar.

Met de aankoop breidt Johnson & Johnson zijn productengamma aanzienlijk uit en maakt van het bedrijf de wereldwijde marktleider inzake consumentenproducten voor gezondheidszorg. De omzet van de mondverzorgingsproducten van Johnson & Johnson overstijgt het miljard euro nu ruimschoots.
De top van Pfizer bekeek sinds februari verschillende strategische opties voor de divisie omdat hij zich wil focussen op de voorschriftplichtige geneesmiddelen. Johnson & Johnson haalt het van de Britse farmabedrijven GlaxoSmithKline en Reckitt Benckiser. Volgens speculaties op Wall Street zouden ook andere internationale bedrijven bij Pfizer hebben aangeklopt.
Met het geld wil de topman van Pfizer, Hank McKinnell, voor in totaal 17 miljard dollar Pfizer-aandelen terugkopen: 7 miljard dollar dit jaar en 10 miljard dollar in 2007. Na belastingen verwacht Pfizer 13,5 miljard dollar uit de transactie.