Agalev roept op tot strengere naleving van mediawetten

HASSELT -

De Agalev-fractie in het Vlaams Parlement stelt Rob Vanoudenhoven een XIIIde werk in zijn reeks uitdagingen voor. Aanleiding is de jongste uitzending van de 'XII werken', waarin Rob de verkoopcijfers van Humo wist te overtreffen, maar op die manier het weekblad van Guy Mortier ook een pak publiciteit meegaf.

S.V.W.

BR>

Met 273.448 nummers van zijn eenmalige tijdschrift 'Het VIIde Werk' klopte Vanoudenhoven moeiteloos de 250.697 verkochte exemplaren van Humo. Een leuke stunt of pure promo voor Guy Mortier? «Ik heb genoten van het programma op zich, maar dit kan niet,» vindt Agalev'er Jos Stassen, voorzitter van de commissie Media. «Wat als het met een ander weekblad zou gebeuren? Heel intellectueel Vlaanderen zou steigeren. Nu niet, want wie durft er tegen Humo ingaan?» En dus stelt Agalev Rob een nieuwe uitdaging voor: een programma van pakweg 50 minuten maken waarin geen enkele vorm van reclame, sluikreclame of product placement aanwezig is. «En als het lukt, mag hij van ons een tegenprestatie verwachten. En hij mag zelf een jury aanduiden.» Vandaag kaart de Agalev-fractie de zaak ook aan in het parlement.

P-magazine, directe concurrent van Humo, overweegt klacht in te dienen tegen de VRT bij het Vlaams Commissariaat voor de Media. In het nieuwe nummer, vanaf vandaag in de winkel, haalt hoofdredacteur Alain Grootaers zwaar uit naar de openbare omroep. Grootaers: «Zo'n politieke tribune die aan een concurrent werd gegeven, ik was er niet goed van. En dan nog op een openbare omroep. In Nederland krijgen zelfs commerciële zenders voor zoiets zware boetes. Volgens deskundigen kreeg Humo een cadeau van 60 miljoen in

product placement

. En als je het als reclame bekijkt, zou het zelfs 130 miljoen zijn. En dat op een openbare omroep, waarvoor ik ook kijk- en luistergeld betaal! Of we klacht gaan indienen, is nog niet zeker. Maar als het commissariaat alleen op klachten reageert, moet het toch ooit eens gebeuren. Er moet iets veranderen.»