Internetverkoop blijft populair

Print
Kopen via internet blijft groeien. Vorig jaar werd in Nederland voor 2,21 miljard euro via internet gekocht, een stijging van 32 procent ten opzichte van 2004.
Kopen via catalogi, post en telefoon wordt daarentegen minder populair. In 2005 werd er op die manier nog 1,05 miljard euro omgezet, een daling van meer dan tien procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Het thuiswinkelen in het algemeen wordt sinds de komst van internet steeds populairder. Steeg de omzet in de zogeheten thuiswinkelbranche (internet, postorders en telefoon samen) vorig jaar met 14,6 procent, de omzet van de reguliere winkels daalde tegelijkertijd met gemiddeld 0,2 procent. Vooral het via internet boeken van reizen of het kopen van kaartjes wordt veel gedaan: vorig jaar werd voor 1,23 miljard euro aan dergelijke diensten uitgegeven. In de sector non-food (boeken, elektronica, kleding, etcetera) wordt inmiddels 2,2 procent van alle producten via internet gekocht.