Spoor Lanaken-Maastricht wacht eindeloos op Europa

Print
Het ziet er niet al te best uit voor de reactivering van het goederenspoor Lanaken-Maastricht. Het dossier lijkt namelijk vast te lopen op de ingewikkelde Europese regelgeving.
Om te genieten van Europese subsidies, moeten de werken zo snel mogelijk starten. Aan de andere kant wacht men nu al een jaar op de goedkeuring van de Europese administratie.

Voor de herinrichting van het zes kilometer lange spoor tussen Lanaken en Maastricht is in totaal 3 miljoen euro steun toegezegd uit het Interreg-programma Benelux Middengebied. Omdat de spoorlijn er onder meer komt om de twee vestigingen van papierfabriek Sappi met elkaar te verbinden, moet de steun getoetst worden aan de Europese concurrentie-regels. Het hele project kost 30 miljoen euro en wordt voor 80% gesubsidieerd door de overheid.

"Het gaat wel degelijk om een spoorlijn die bedoeld is voor alle bedrijven in de regio", zegt afgevaardigd bestuurder Mark Geurts van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) van Lanaken. "Om er zeker van te zijn dat de steun achteraf niet wordt teruggevorderd of er boetes bestaald moeten worden, hebben we het dossier aangemeld bij de Europese instanties."

Het dossier is in juni vorig jaar al aangemeld bij het directoraat-generaal van Transport en Energie. Na een jaar is er nog altijd geen uitspraak, maar intussen hangt de strakke Europese timing wel als een zwaard van Damocles boven het project. Om de Interreg-steun te krijgen, moeten de werken einde 2007 volledig afgerond zijn. Dat betekent dat de werken nu al aanbesteed moesten zijn. Toch blijft het in Brussel akelig stil. "Ik weet het", reageert Geurts, "maar het heeft geen zin de Europese diensten onder druk te zetten. Dat heeft zelfs een averrechts effect."

Geurts zegt te hopen dat alle knelpunten binnen de twee maanden opgelost zijn. Hij rekent ook op uitstel voor de uitvoeringstermijn. "We hebben pas nog samengezeten met alle betrokken partijen en iedereen wil er nog mee doorgaan. Het blijft een heel moeilijk dossier, maar het is anderzijds bijna ondenkbaar dat men 30 miljoen euro te grabbel gaat gooien. Dit dossier is sociaal-economisch en voor de verkeersafwikkeling in de regio van uitzonderlijk belang."