Staking kost GM 1.200 auto's

Print
De voorbije dagen werden bij General Motors in Antwerpen 1.200 tot 1.300 auto's minder gebouwd dan gepland. Een gevolg van de staking die de autobouwer van donderdagavond tot maandagochtend trof.
Sindsdien wordt opnieuw normaal gewerkt. Maar daarmee zijn de sociale onweerswolken boven GM niet geweken. De vakbonden vragen nu in een referendum of de arbeiders bereid zijn opnieuw actie te voeren, mocht de Europese directie ergens afslankingsplannen bekendmaken.

De twee ABVV-afgevaardigden, Demir Soner (Zele) en Francis Burg (Deurne), kregen vorige week de melding dat ze onmiddellijk en voor vijf dagen als werknemer werden geschorst met verlies van loon. Aanleiding voor die sanctie was een incident in de nacht van 27 op 28 april. Volgens de directie riepen beide afgevaardigden toen hun ploeg op om het werk neer te leggen en gebeurde dat gedurende een halfuur. Het management tilde er zwaar aan dat de twee niet eerst hadden geprobeerd om de problemen uit te praten via sociaal overleg.

De ABVV-vakbond riep hierop een staking uit. "Het kan niet dat onze afgevaardigden worden gestraft omdat ze hun vakbondsopdracht uitoefenen", zegt hoofdgedelegeerde Rudi Kennes.

Hoewel de staking niet algemeen was, ging toch heel wat productie verloren. "We ramen het verlies op zeker 1.200 tot 1.300 auto's", reageert directiewoordvoerder Marco Van Riel. "Hoe we dat gaan inhalen, is nog niet uitgemaakt."

Intussen kregen de twee vakbondsafgevaardigden rond wie alles was begonnen, de wacht aangezegd. Verstoren ze nogmaals de orde binnen het bedrijf, dan gaan ze eruit. "Dit is een principiële zaak. Als we daaraan toegeven, dan worden de vakbondsrechten beknot", aldus nog Kennes. "We laten de juridische dienst van de vakbond bekijken wat we daaraan kunnen doen. Als we dit laten passeren, hebben we een precedent en zetten we de deur open om dit in elke onderneming te laten gebeuren. We gaan dan ook geen akkoorden meer sluiten met het bedrijf vooraleer dit opgelost is."

Daarmee zijn de sociale problemen bij GM niet van de baan. De vakbonden houden een referendum onder het personeel om te weten of ze bereid zijn actie te voeren mocht de Europese directie van General Motors beslissen om een fabriek te sluiten of gevoelig af te slanken.