Landuyt lanceert nieuwe campagne tegen weekendongevallen

Print
In het kader van de campagne 'Ik ben voor' starten minister van Mobiliteit Renaat Landuyt en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een nieuwe sensibilisatiecampagne over weekendongevallen.
De campagne 'Weekendongevallen: altijd meer dan één slachtoffer' moet autobestuurders duidelijk maken dat weekendongevallen een probleem zijn waar iedereen mee te maken kan krijgen. In het weekend gebeuren er meer en ernstigere ongevallen dan tijdens de week.

Bij weekendongevallen denkt men vooral aan jongeren, maar uit onderzoek blijkt dat er een veel grotere spreiding is dan gedacht. Daarom wil de campagne alle bestuurders bereiken. "We denken altijd in termen van doden en gewonden, maar een ongeval is veel meer. Heel de omgeving is slachtoffer van het ongeval", aldus kabinetschef Jürgen Vanpraet.
Uit de meest recente verkeersveiligheidsbarometer blijkt dat er tijdens de weekends in de afgelopen maand februari 34 verkeersdoden werden geregistreerd, dat is 42,1 procent van het aantal verkeersdoden van die maand. In het jaar 2004 telde Het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) 1.163 verkeersdoden in België waarvan er 486 tijdens het weekend vielen, dat is 42 procent.
Er zijn verschillende oorzaken voor de weekendongevallen. Niet alleen het rijden onder invloed, maar ook vermoeidheid en een onaangepaste snelheid spelen een rol.

Langs de autowegen zullen op 720 aanplakborden tot 2 juli affiches te zien zijn met de actieslogan 'Weekendongevallen: altijd meer dan één slachtoffer', die benadrukt dat naasten en vrienden rechtstreeks betrokken zijn bij weekendongevallen.
De affiche toont een zwart-witbeeld van enkele leden van een voetbalteam met de armen op elkaars schouder. Vooraan houdt een vroegere ploegmaat een cup in de handen die het team in de wacht heeft gesleept. In plaats van te feesten, kijkt iedereen droevig want hun ploegmakker die de beker vasthoudt zit in een rolstoel, hij is een slachtoffer van een weekendongeval.
"Belangrijk is dat we bij deze campagne gewerkt hebben met mensen die zelf het slachtoffer zijn geweest van een verkeersongeval", zegt communicatieverantwoordelijke van BIVV Mieke Schevelenbos.