Middelbare ouders kopen meer cds dan hun kinderen

Print
Ouders van middelbare leeftijd kopen veel meer cd's dan hun kinderen in de tienerleeftijd. Dat heeft onderzoek van de British Phonographic Industy (BPI) uitgewezen.
Tieners kopen minder cd's, omdat ze liever muziek downloaden van internet. De gemiddelde Britse tiener geeft tegenwoordig 25 procent minder uit aan cd's dan vijf jaar geleden, terwijl ouderen er juist 30 procent meer aan uitgaven. Bovendien gaan de 'senioren' ook vaker naar concerten.

In de laatste vijf jaar is de verkoop van cd's aan mensen onder de dertig gedaald van 43 naar 34 procent, terwijl het aandeel in de aankoop door mensen boven de veertig, en dan in het bijzonder vrouwen, is gestegen van 33,5 naar 45 procent.
Mensen boven de vijftig en zestig, verklaart de BPI, zijn opgegroeid in een cultuur van het kopen van muziek en blijven dat hun hele leven doen. Maar ook het feit dat cd's tegenwoordig veel in supermarkten worden verkocht, heeft zijn invloed. Werden er in Groot-Brittannië in 2000 zo'n twaalf miljoen cd's verkocht via supermarkten, tegenwoordig is dat al zo'n veertig miljoen.
Volgens de BPI kopen vrouwen boven de vijftig zelfs bijna twee keer zoveel cd's als tienermeisjes en hun smaak is dan ook af te lezen aan de hitlijsten. Neil Sedaka was in 1963 een popsensatie en dacht dat zijn carrière daarna voorbij was, maar 43 jaar later zingt hij weer in de Royal Albert Hall in Londen en staat zijn nieuwe album in de Britse top-20.
En hij is niet het enige 'oudje' dat het nog steeds goed doet. In de afgelopen weken hadden ook Andrea Bocelli, Russell Watson, Il Divo, The Carpenters, Barry Manilow, David Essex en Johnny Mathis albums in de Britse toplijsten. Volgens de BPI is het feit dat de Britse top-100 vol staat met 'easy listening' muziek het gevolg van wat wordt omschreven als 'mum rock', moeders rock.