'Gezondere' imago McDonald's werpt vruchten af

Print
Hamburgerketen McDonald's zag zijn verkoop in 2005 met zes procent toenemen. Dat heeft het restaurant naar eigen zeggen vooral te danken aan de stijging van het aantal klanten door het vernieuwde (gezondere) aanbod.
McDonald's wist vorig jaar meer dan 25 miljoen klanten te verleiden, dat is vijf procent meer dan in 2004. De omzet ligt volgens kersvers managing director Isabelle Kuster om en bij de 90 miljoen euro. Exacte cijfers wil de hamburgerketen niet geven. De met veel bombarie aangekondigde restyling van de restaurants wordt slechts mondjesmaat doorgevoerd. McDonald's trekt 2 miljoen euro per jaar uit om de filialen te vernieuwen.

De fastfoodketen stelde donderdag ook zijn nieuwe menu's voor, waarin de nadruk vooral op groenten en gezondheid ligt. Sinds vorige maand informeert het restaurant zijn klanten over het aantal calorieën en de hoeveelheid vet en zout in de maaltijden. Eenvoudige icoontjes op de verpakking vergelijken de voedingswaarde van het product met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. België geldt als testcase voor dit project, dat McDonald's gaandeweg over heel de wereld wil toepassen.