Voortdurend moeten lachen maakt je ziek

Mensen die voor hun job constant moeten lachen, hebben een grotere kans om ziek te worden dan anderen. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Frankfurt.

Belga

Vooral stewards, verkopers en medewerkers van callcenters die verplicht vriendelijk moeten zijn tegen klanten, lopen een hoger risico op depressie. Het onderzoek verschijnt binnenkort in het verbruikersmagazine Good Advice.

"Wanneer iemand wordt gedwongen zijn eigen gevoelens te onderdrukken, heeft dat negatieve gevolgen voor zijn gezondheid", aldus professor Dieter Zapf.

In het kader van het onderzoek werden studenten aan het werk gezet in een geïmproviseerd callcenter waar ze werden afgeblaft door klanten. Sommigen van hen mochten zich daarbij verweren, anderen kregen instructies om ten allen tijde beleefd en vriendelijk te blijven.

De studenten die de klanten van antwoord mochten dienen, hadden maar even een hoge hartslag, maar de studenten die vriendelijk moesten blijven, hadden nog lang na het inhaken last van een hoge hartslag. De psychologen kwamen tot de conclusie dat vriendelijk zijn tegen je wil enkel stress veroorzaakt.

Bij het onderzoek werden zo'n 4.000 mensen betrokken, onder hen ook stewards, winkelbedienden en verzorgers. "We kunnen allemaal onze emoties beheersen", aldus Zapf. "Het wordt moeilijk wanneer je dat moet doen gedurende een langere periode, zoals stewards in een vliegtuig tijdens langeafstandsvluchten. Deze mensen moeten een plaats hebben waar ze, zonder dat de passagiers dit merken, hun gevoelens de vrije loop kunnen laten en eventjes tot zichzelf kunnen komen".

"We moeten af van het 'klant is koning'-principe en moeten meer respect tonen voor mensen die in de dienstverlening werken", aldus nog de onderzoeker.