Club Brugge verstoot BMW van troon als populairste merk

Voetbalploeg Club Brugge is het populairste 'merk' in België. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Merkencompetitie die aan zijn derde editie toe is.

Belga

Club Brugge stoot daarmee het Duitse automerk BMW van de troon dat de voorbije jaren steeds won en nu naar de achtste plaats tuimelt. De tweede en derde positie zijn voor Sony en Esprit.

De Nationale Merkencompetitie is een internetenquête die bij de Belgische surfers peilt naar hun favoriete merken in 39 verschillende categorieën. Tussen 23 januari en 3 februari vulden 32.409 bezoekers van de portaalsite MSN de enquête in. De categorieën gaan van sterke drank, kredietkaarten en mobiele telefonie tot kledingwinkels, vliegtuigmaatschappijen en politieke partijen.

De resultaten liggen dit jaar in de lijn van de vorige edities. Zo blijft Jupiler de absolute nummer één bij de bieren met bijna de helft van de stemmen. Douwe Egberts versterkt zijn dominantie bij de koffiemerken van 55,1 naar 55 procent. Nokia blijft dé gsm voor de Belgen en Pearle dé brillenspecialist. En bij de bankkaarten betaalt iedereen nog steeds het liefst met Visa.

Er zijn ook enkele opvallende verschuivingen. Zo worden de kaarten in het medialandschap wel wat dooreen geschud. In Vlaanderen doen de commerciële radiozenders een enorme sprong vooruit. Q-Music wipt over Radio Donna en Studio Brussel naar de eerste plaats. Eén blijft de populairste televisiezender, maar ziet Canvas naar de derde plaats tuimelen, na VTM.

In de categorie politiek blijven er nog een heleboel vraagtekens. Bijna een kwart van de Vlaamse stemmers en ruim een derde van de Franstalige geeft zijn voorkeur liever niet prijs. Bij wie dat wel aandurfde, koos 16,1 procent voor het Vlaams Belang. Maar VLD (15,8 procent), sp.a (15 procent) en CD&V (14,4 procent) lagen niet ver achter. Aan Franstalige zijde won de PS met 21,6 procent, gevolgd door MR (18,6 procent) en Ecolo (9,2 procent).

De Nationale Merkencompetitie is een initiatief van reclamebureau LDV United, communicatiebureau These Days, portaalsite MSN en Made4it, specialist in marktonderzoek. "Voor ons blijft de Nationale Merkencompetitie in de eerste plaats een ludiek project. Het is een schoolvoorbeeld van het nuttige aan het aangename koppelen", zegt Jef Raeman, strategic planner bij LDV United. "Voor consumenten is het een leuke enquête en een kans om hun stem te laten horen. Maar tegelijk is de competitie professioneel van opzet en analyse en levert het een schat aan interessante marketinggegevens op."