Rijexamencentra pleiten voor evalueren manoeuvres op de weg

GOCA, de koepelorganisatie van de autokeurings- en rijexamencentra, pleit ervoor om het praktische rijexamen radicaal te hervormen.

Belga

Daarbij zouden kandidaat-chauffeurs niet langer manoeuvres moeten uitvoeren op een afgesloten privéterrein. Het testen van die vaardigheden zou worden geïntegreerd in het examen op de weg.

Momenteel bestaat het praktische rijexamen uit een proef op een privéterrein en - indien de kandidaat tenminste geslaagd is voor die eerste test - een proef op de openbare weg. Op het privéterrein moeten de kandidaten, na een reeks voorafgaande controles (gaande van het gebruik van achtteruitkijkspiegels tot het kunnen aanduiden van de koelvloeistof), drie manoeuvres uitvoeren: rechts parkeren tussen twee voertuigen, in rechte lijn achteruit rijden en keren in een straat. Wie slaagt, mag de openbare weg op.

Als het van GOCA afhangt, wordt die gang van zaken aangepast en worden de manoeuvres als het ware "geïntegreerd" in het examen op de openbare weg. Zo kan de kandidaat bijvoorbeeld gevraagd worden om in een straat achteruit te parkeren tussen twee wagens.

Bedoeling is niet het examen moeilijker te maken, maar dat de bestuurder "op een hoger niveau wordt getild".