Van Peel tegen tol Kennedytunnel

Antwerps CD&V-schepen Marc Van Peel wil geen tol in de Kennedytunnel. Dat laat hij maandag weten in een reactie op de bewering van Manu Claeys van Groen! dat de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) toch rekening zou houden met tolheffing in de tunnel om de Oosterweelverbinding te financieren.

Belga

De Vlaamse regering besliste eerder om een vrachtwagenverbod in te voeren in de Kennedytunnel eens de Oosterweelverbinding (in 2011) klaar is. Claeys stuurde tijdens het weekeinde een mededeling rond waarin hij sprak over belangrijke doorbraken in het dossier van de Oosterweelverbinding.

Zo zou tijdens de recente rapportage van de BAM in de commissie Openbare Werken van het Vlaams Parlement zijn gemeld dat de trafiekprognose bij tolheffing in de Kennedytunnel nu toch in onderzoek zou zijn. Volgens Claeys is zijn bewonerscollectief Straten-generaal daarmee in het gelijk gesteld.

Van Peel noemde het maandag pertinent onjuist dat de BAM de Oosterweelverbinding mede door tolgelden in de Kennedytunnel wil financieren. Tijdens de commissie Openbare Werken heeft bevoegd minister Kris Peeters (CD&V) gezegd dat tol in de Kennedytunnel technisch misschien wel mogelijk is, maar dat het voor het beleid geen optie is om op alle Scheldeverbindingen tol te heffen, aldus de CD&V-schepen.

Wel zal de piste voor een Kennedytunnel met tol onderzocht worden in het kader van het MER, op vraag van Straten-generaal. Maar volgens Van Peel is een tolvrije verbinding tussen linker- en rechteroever voor personenvervoer van de stad absoluut noodzakelijk.