Auto's moeten overdag lichten aan

Auto's moeten over enkele jaren - mogelijk al vanaf 2007 - uitgerust zijn met een elektronisch stabiliteitssysteem dat slippen voorkomt. En ze zullen ook overdag hun lichten aan hebben.

GPD

Dat zijn maar twee van een hele reeks maatregelen die de Europese Commissie de komende jaren wil invoeren om auto's zowel veiliger als schoner te maken.

De Europese Commissie heeft samen met topvertegenwoordigers van de auto-industrie onder wie Lewis Booth, topman van Ford Europa, Louis Schweitze van Renault en Sergio Marchionne van Fiat, maar ook van de vakbonden, van de Europese regeringen en van milieu-organisaties een werkgroep opgezet, Cars 21, die gisteren haar 10-jarenprogramma voor de Europese automobielsector voorstelde. Dat moet de sector weerbaarder maken, met name tegen de - volgens de Europeanen vaak oneerlijke - Chinese concurrentie.

Omdat de voorstellen al met al die partners, en met name met de industrie, zijn doorgesproken, kunnen ze de komende jaren snel ingevoerd worden, aldus de woordvoerder van Günter Verheugen, de vice-voorzitter van de Europese Commissie, die ook verantwoordelijk is voor de Europese industrie.

De komende jaren worden de volgende veiligheidsmaatregelen verplicht gemaakt in alle auto's:

  • Electronic Stability Control (elektronische stabiliteitscontrole) die de stabiliteit van voertuigen op de weg verhoogt en zijn grote doorbraak kende na de invoering van de elandtest. Duurdere auto's hebben nu meestal al ESP, straks zal die tot de uitrusting van elke auto horen.
  • hoorbaar waarschuwingssignaal voor autogordels
  • Brake Assist System of remhulp bij een noodstop - waardoor automatisch de remkracht gemaximaliseerd wordt
  • kinderzitjes die voldoen aan de internationale Isofix-norm
  • lichten zullen automatisch in werking treden als de auto gestart wordt. Brussel werkt nog met de industrie aan betere koplampen voor overdag: minder fel en zuiniger met energie.

    Auto's moeten ook snel schoner worden. Dat moet door aanpassing van de autotechniek. Volgende week presenteert commissaris Günter Verheugen verscherpte normen waardoor de nieuwste motoren minder stof en CO2 mogen uitstoten. Maar er moet ook meer onderzoek komen naar bio-brandstoffen en waterstof als energie-alternatief, vinden de leden van Cars 21.