Zelfstandige kleinhandel wint opnieuw marktaandeel

De laatste vier jaren is 10 procent van de zelfstandige kleinhandelszaken verdwenen, maar het globale marktaandeel van de detailhandel is slechts met één procent afgenomen.

Belga

Dat blijkt uit cijfers van Unizo Distributie. "Op de verzadigde markt van vandaag trekt de consument opnieuw naar de kleinhandel ten koste van hypermarkten en ketenbedrijven, " zegt Luc Ardies.

De klanten van kleinhandelszaken die de deuren sluiten, gaan voornamelijk naar andere zelfstandige winkels. Tussen 1999 en 2003 verdween ongeveer tien procent van de kleinhandelszaken, maar het marktaandeel nam slechts met 1 procent af van 74 naar 73 procent. Het globale omzetcijfer steeg van 52 naar 58 miljard euro.

De omzet van de hypermarkten steeg van 4,46 tot 5,64 miljard euro, die van de ketenbedrijven (genre JBC, Blokker, Kruidvat) nam toe van 14 tot 15,5 miljard euro.

"De kleinhandel pikt marktaandeel in van de grote ketens en discounters, " zegt Luc Ardies van Unizo Distributie. Volgens Ardies gaat het om een typisch kenmerk van een verzadigde markt. "De toplocaties in de steden zijn stilaan verzadigd met grote enseignes, in de periferie van die locaties ontstaan kleine zones waarin de kleinhandel opnieuw floreert, " aldus Ardies.