Moerman wil nog contracten A400M naar Vlaanderen halen

België moet zich kandidaat stellen voor de onderhouds- en trainingscontracten van het militaire cargovliegtuig A400M, de opvolger van de C-130. Dat stelde Vlaams minister van Economie Fientje Moerman (VLD) dinsdag. Zo zou de scheeftrekking tussen Vlaanderen en Wallonië in de verdeling van de eerdere contracten deels kunnen worden rechtgetrokken.

Belga

De A400M van Airbus Military komt pas binnen enkele jaren op de markt. België bestelde zeven toestellen voor een bedrag van 1,3 miljard euro. In ruil mogen Belgische bedrijven onderdelen leveren voor de bouw van het vliegtuig. De verdeling van die contracten tussen Vlaanderen en Wallonië verliep "niet optimaal", zei Moerman. Zo zouden Vlaamse bedrijven slechts 20 tot 32 procent van de contracten hebben binnengerijfd.

Voor de bouw van het toestel moet nog een beperkt deel van de contracten worden toegekend, maar dat is onvoldoende om de scheve situatie recht te trekken. In februari 2006 moeten de deelnemende landen evenwel te kennen geven of ze interesse hebben in het ILS-proces, voor de verdeling van de contracten voor het onderhoud en de training van het nieuwe toestel.

Moerman, die maandag een onderhoud had met de top van de vliegtuigbouwer in Toulouse, pleit ervoor dat België dat ook doet. Ze ziet immers mogelijkheden voor onder meer de Sabena Flight Academy en Sabena Technics.