Jongeman uit Hoboken licht gewond na drinken van ammoniak

Er was zo goed als zeker niets mis met het flesje Spa dat een 19-jarige student dinsdagmorgen gekocht heeft in Hoboken.

Belga

BR> "Op basis van de productiecode heeft Spa Monopole het ogenblik van de productie nagegaan. Alle parameters waren volledig normaal", meldt Henri-Noël Pauwels, woordvoerder bij drankenproducent Spadel, het moederbedrijf van Spa. Het bedrijf werd dinsdag door het Antwerpse parket verwittigd dat een tiener uit Hoboken ammoniak had gedronken uit een flesje Spa. Hij werd met inwendige brandwonden naar het ziekenhuis gebracht.

Volgens de onderneming wordt er echter helemaal geen ammoniak gebruikt tijdens het productieproces. "De eerste resultaten van het onderzoek bevestigen nu dat de kwaliteit van de Spa-producten geenszins in vraag wordt gesteld. Het parket zet het onderzoek verder in de richting van een zelfmoordpoging", zegt Pauwels. Spadel betreurt het voorval en benadrukt dat de gezondheid en de veiligheid van de consumenten altijd haar grootste bekommernis is geweest.

De verwondingen van de 19-jarige jongeman blijken mee te vallen, meldt het Stuivenbergziekenhuis. "Zijn toestand is stabiel en hij is van de beademingsapparatuur gehaald. Buiten enkele kleine letsels in de slokdarm is hij fysiek in orde. Hij zal vermoedelijk eind deze week naar huis mogen", zegt dokter Esterbecq van het Stuivenbergziekenhuis dinsdagavond.