Consument bereid tot forse meerprijs voor biologische producten

De typische biologische consument is een vrouw tussen de 40 en 45 jaar die kinderen heeft. Biologische producten worden vooral gekocht omdat ze gezonder zouden zijn.

Belga

De consument is daarom bereid een meerprijs van 20 tot 30 pct te betalen. Dat staat in het eindwerk van een studente die maandag een onderscheiding kreeg uitgereikt door Vlaams minister Inge Vervotte. De minister van Welzijn en Volksgezondheid gaf de Alpro Foundation Award aan Marileen Van Alphen, die in juni jongstleden afstudeerde aan de Antwerpse Plantijnhogeschool. De Alpra Foundation werd in '96 opgericht om het wetenschappelijk onderzoek inzake voeding te stimuleren en het bewustzijn op het vlak van voeding te vergroten. Ze organiseert congressen en lezingen voor diëtisten en huisartsen en verspreidt nieuwsbrieven. De stichting reikt jaarlijks een onderscheiding (award) uit aan een student(e) in de voedings- en dieetleer die een eindwerk maakt waarin dieper wordt ingegaan op de impact van voeding op gezondheid. Van Alphen onderzocht het profiel van de biologische consument vanuit de vaststelling dat biologische voeding in de lift zit.

De studente ondervroeg 66 biologische consumenten. Ze komt tot de bevinding dat de belangijkste reden om bioproducten te kopen de overtuiging is dat die producten gezonder zijn. Daarvoor is de consument bereid een forse meerprijs te betalen. Van Alphen spreekt van 20 tot 30 pct.

Vooral biologische groenten en fruit worden gekocht, maar ook bij basisproducten als brood, aardappelen en graanproducten hecht de consument belang aan het biolabel, aldus het eindwerk. De bekroning ervan levert een cheque van 1.250 euro op. Dit jaar kende de Alpro Foundation ook een tweede award uit. De Franstalige laureaat is Fabrice Gaudy van het Institut Paul Lambin in Brussel. Hij onderzocht de impact van het Japanse voedingsmodel op de gezondheid.