Vanaf 1 oktober nieuwe remtest voor zwaar vervoer

Vanaf 1 oktober worden alle voertuigen met een MTM (maximaal toegelaten massa) van 3,5 ton in ons land aan een nieuwe remtest onderworpen. De reminstallatie zal daarbij diepgaander gekeurd worden.

Belga

GOCA, de organisatie die de keuringscentra overkoepelt, heeft de aangepaste test vandaag gedemonstreerd op een persconferentie.

De nieuwe remtest komt er op vraag van Europa. Bedoeling is dat alle vrachtvervoer met een MTM van meer dan 3,5 ton een grondiger remtest ondergaan. Uit cijfers van GOCA blijkt dat zwaar vervoer vaak afgekeurd wordt vanwege gebrekkige remmen. Zo wordt in totaal 25 pct van de vrachtauto's en trekkers afgekeurd, waarvan een kwart voor de remmen. Daarnaast krijgt 16 pct van de opleggers een rode kaart, waarvan maar liefst 43 pct voor de remmen.

Volgens GOCA kan de nieuwe remtest helpen om de veiligheid van het vrachtvervoer te verhogen. Uit cijfers van mobiliteitsminister Renaat Landuyt blijkt dat in de eerste zes maanden van dit jaar in ons land 451 letselongevallen met zware vrachtauto's gebeurden. Daarbij vielen 32 doden en 118 zwaargewonden. Zware vrachtwagens zijn ook vaker betrokken bij ernstige ongevallen: in 39 pct van alle ongevallen met doden en in 33 pct van de ongevallen met zwaargewonden was minstens één vrachtwagen betrokken.

In de nieuwe remtest heeft de klant de keuze tussen de rechtstreekse methode en de zogenaamde RD-remtest. Bij een rechtstreekse test wordt de remdoelmatigheid van het voertuig bepaald door de remkrachtmeting en een gewichtsmeting. Het voertuig wordt leeg of beladen voorgereden, op voorwaarde dat de massa van het voertuig ligt tussen 2/3 MTM en MTM.

Bij de RD-remtest wordt de remkracht geëvalueerd in functie van de cilinderdruk van de remmen. Daarbij moet het voertuig in lege toestand worden voorgereden. Bij de RD-remtest is het noodzakelijk dat de drukmeetpunten toegankelijk zijn. Zijn die niet gemakkelijk toegankelijk, dan kan (in sommige gevallen 'moet') gebruik gemaakt worden van tijdelijk of permanente ontdubbelde drukmeetpunten. Voor de keuring van voertuig met twee assen betaalt de klant voortaan 12 euro (rechtstreekse remtest), 7 euro (RD-test zonder aansluitingen of bediening onder het voertuig) of 25 euro (RD-test met aansluitingen of bediening onder het voertuig). Per bijkomende as wordt 5 euro extra gevraagd.

Dany Donne, COO van GOCA, sluit niet uit dat de nieuwe remtest in een eerste fase zal leiden tot een toename van het aantal afgekeurde vrachtwagens. "Maar onze klanten zijn al lang geleden ingelicht en zijn goed voorbereid op de komst van de nieuwe test", aldus Donnen.

Meer info over de nieuwe remtest is terug te vinden op de website van

.