VRT-Journaal blijft marktleider

Alle edities van Het Journaal van de VRT haalden in juli en augustus een hoger marktaandeel dan Het Nieuws van VTM. De nieuwsuitzendingen van de openbare en commerciële omroep zijn wel dichter bij elkaar gekomen. Dat zegt Wim Willems, hoofdredacteur van het TV-journaal van de VRT.

Belga

Het Journaal van 13.00 uur had bij de start in september 1997 een povere 20 procent marktaandeel. Acht jaar later is het marktaandeel gestegen tot 42 pct, tegenover 36,1 pct voor Het VTM-Nieuws, aldus Willems, die zich baseert op officiële CIM-cijfers.

Vergelijkingen maken tussen de eerste nieuwsuitzendingen in de vooravond is moeilijk omdat Het Nieuws om 17.45 uur start en Het Journaal om 18.00 uur.

In absoluut aantal kijkers scoort Eén in 2005 beter dan VTM: 300.000 tegenover 240.000 kijkers.

De belangrijkste nieuwsuitzending blijft die van 19.00 uur. "In september 1997 hadden we een belabberd marktaandeel", zegt Willems. "In 2005 zijn we echter uitgegroeid tot onbetwist marktleider. In juli en augustus had Het Journaal van 19.00 uur telkens een marktaandeel van 39,5 pct, tegenover respectievelijk 37,4 pct en 36,3 pct voor VTM in juli en augustus".

In juni kende Het Journaal een dipje en was het VTM-Nieuws marktleider. "Dat komt omdat op Eén al de zomerprogrammering liep, terwijl VTM nog verder ging met zijn lenteaanbod", aldus Willems.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer