NMBS bestelt 19 extra rijtuigen voor personen met beperkte mobiliteit

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft onlangs 19 extra dubbeldekrijtuigen besteld die zijn uitgerust voor personen met beperkte mobiliteit.

Belga

Die speciale multifunctionele rijtuigen (ABD-rijtuigen) kosten 100.000 euro meer dan een rijtuig eerste klas. De extra rijtuigen komen bij de 35 ABD-rijtuigen die de NMBS al tussen 2002 en 2004 in gebruik heeft genomen. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van VLD-kamerlid Guido De Padt aan minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte. De Padt polste bij Vande Lanotte naar de inspanningen van de NMBS rond personen met een beperkte mobiliteit. Daarbij gaat het om voorzieningen voor rolstoelgebruikers, slechtzienden, oudere personen en andere hulpbehoevenden.

Op het vlak van rollend materieel investeerde de NMBS tussen 2002 en 2004 sterk in nieuwe dubbeldekrijtuigen (M6). In totaal werden in die periode 210 M6-rijtuigen in gebruik genomen, waarvan 35 rijtuigen type A (eerste klas), 140 rijtuigen type B (tweede klas) en 35 multifunctionele rijtuigen ABD. Die ABD-rijtuigen zijn speciaal ingericht op maat van mindervaliden. Zo is er bijvoorbeeld aangepast sanitair voorzien alsook speciale toegangsmogelijkheden voor rolstoelgebruikers. Aangezien een ABD-rijtuig 100.00 euro meer kost dan een rijtuig eerste klas, komt dat neer op een investering van 3,5 miljoen euro ten gunste van personen met beperkte mobiliteit, stelt Vande Lanotte.

In juli bestelde de NMBS 19 bijkomende ABD-rijtuigen. Dat komt dus neer op een complementaire investering van 2 miljoen euro voor personen met beperkte mobiliteit", aldus Vande Lanotte. Die bestelling kadert in een bestelling van 70 extra dubbeldekrijtuigen. De totale kost voor die bestelling bedraagt zo'n 179 miljoen euro, verduidelijkt men bij de NMBS. De 19 extra ABD-rijtuigen zouden in de loop van 2007 worden geleverd.

Ook de stations en perrons worden steeds toegankgelijker gemaakt voor mensen met een beperkte mobiliteit. Die investering gebeuren vaak in het kader van grote renovatiewerken aan stations. "Maar los van van die grote projecten heeft Infrabel (de infrastructuurdochter van de NMBS Holding,nvdr) in het kader van het meerjareninvesteringsplan een budget van 35 miljoen euro voorbehouden voor het toegankelijk maken van de perrons ten behoeve van personen met beperkte mobiliteit", zegt de sp.a-politicus.

Voorts blijkt dat in 231 stations naargelang het personeel hulp wordt verleend aan blinden, slechtzienden en hulpbehoevenden. Voor rolwagenreizigers hangt die bijstand af van de beschikbaarheid van een mobiele laadhelling. Momenteel zijn een honderdtal stations uitgerust met zo'n laadhelling.

Maandelijks helpt het NMBS-personeel zo'n 11.500 klanten met een beperkte mobiliteit. Dat komt volgens Vande Lanotte neer op een maandelijkse interne kost van gemiddeld 100.000 euro.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer