Madonna gebruikt marktonderzoek voor volgende cd

Groepen gewone burgers die naar hun mening worden gevraagd, de zogenoemde focusgroepen, worden door de reclamewereld al heel lang gebruikt om producten te testen.

Belga

Maar de Sunday Telegraph meldt nu een nieuwigheid: niemand minder dan Madonna heeft de nummers van haar volgende cd ook laten testen door dergelijke pop-focus groepen.

Ze mag zich dan op haar 47ste een nieuw, Brits upper class-imago hebben aangemeten en als neveneffect van haar paard zijn gevallen, Madonna blijft natuurlijk muziek maken. En bij het selecteren van de nummers die op "Confessions on a dancefloor", haar volgende cd, zullen staan, heeft ze een voor de popwereld ongewone techniek gebruikt: het marktonderzoek.

Dat werd onthuld door dj en producer Stuart Price, die meewerkt aan de cd en die ook een sleutelrol speelde bij het uittesten van het materiaal. Telkens hij als dj aan het werk was, legde hij ook nieuwe Madonnasongs op de draaitafels (instrumentale versies, zodat niemand de stem van de ster zou herkennen) en de reacties van de clubbezoekers werden dan gefilmd om te zien of het nummer aansloeg.

Dat proces duurde de hele maand juni, en werd toegepast in dancings van Liverpool tot Ibiza. Binnenkort komt de cd uit, en dan zal blijken of de mensen op de dansvloer representatief waren voor de cd-kopers, met andere woorden hoeveel exemplaren van Confessions er over de toonbank zullen gaan. Dat zouden er dankzij deze techniek wel heel veel moeten zijn, want zonder wetenschappelijke aanpak verkocht de zangeres tot dusver al 175 miljoen cd's wereldwijd.