Belgacom start met 'light'-mobilofonie

Belgacom lanceert vandaag/donderdag het gsm-merk 'Ugly Duck', dat naast het bestaande merk Proximus komt te staan. Het gaat om een vereenvoudigde 'light'-formule, die te vergelijken is met de strategie van lowcost-maatschappijen in de luchtvaart.

Belga

De trend is ook al in de buurlanden in opmars, waar de telecomoperatoren de laatste maanden onder een andere merknaam met een vereenvoudigde formule zonder franjes zijn gekomen. Ugly Duck is een formule zonder abonnementskost en met maar twee tarieven: één om te bellen (per minuut) en één om te sms'en. De klant kan ook alleen maar intekenen via het internet (www.uglyduck.be). Alle communicatie, bijvoorbeeld met de klantendienst, gebeurt via het internet. Speciale promoties of getrouwheidsacties moet de klant niet verwachten. UglyDuck maakt gebruik van het telecomnetwerk van Proximus.

Proximus-woordvoerster Frédérique Verbiest: "Met dit aanbod richten we ons op mensen voor wie de gsm enkel dient om te bellen en te sms'en, zonder extra diensten of voordelen". Over de doelstellingen van het nieuwe merk, en het eventuele effect op het Proximus-klantenbestand, kon de woordvoerster niets kwijt. Base kondigde ook al aan dat het met een lowcost-merk in België van start wil gaan. "We zijn er hard aan bezig", aldus een woordvoerster donderdag. Over de lanceringsdatum en de naam van het merk kon ze niets kwijt. Base heeft de betrachting met zijn nieuw merk onder de prijs van de concurrentie te duiken, wat niet de ambitie is van Proximus.