Grote winkelketens pakken nu al uit met schoolgerief

Hoewel de zomervakantie nog maar net halfweg is, pakken de meeste grote winkelketens nu al uit met schoolgerief. Door het minder goede weer van de voorbije weken zijn de klanten niet echt in vakantiestemming meer.

Belga

"Ze beginnen al te denken aan nieuw schoolmateriaal", stelt Johan Geeroms van DreamLand.

De start van het nieuwe schooljaar is voor de grote winkelketens traditioneel een gouden periode. Bij Carrefour betekent de verkoop van schoolgerief vanaf begin augustus tot midden september zowat 50 pct van de jaarlijkse omzet, stelt woordvoerster Geneviève Bruynseels.

Toch blijkt uit een rondvraag bij de klanten van Carrefour uit 2004 dat heel wat gezinnen (23 pct) pas na 1 september schoolgerief kopen. Die trend zet zich vooral in Vlaanderen door, "mogelijk omdat het lijstje met verplichte zaken in Vlaanderen pas bij het begin van het schooljaar wordt meegegeven", klinkt het.

Hoe ouder de kinderen, hoe meer uitgaven het gemiddelde gezin heeft, zo blijkt nog uit de enquête van Carrefour: van de gezinnen met kinderen tot 6 jaar geeft 48 pct meer dan 100 euro uit aan schoolaankopen, terwijl dat bij gezinnen met kinderen tussen 12 en 18 jaar voor 70 pct het geval is.

Hoewel de traditionele boekentas niet van de schoolbanken weg te denken is, is de nieuwste trend bij de kleintjes dit jaar volgens DreamLand en Carrefour de "trolley", de boekentas op wieltjes.

Oudere kinderen (10-12 jaar) opteren eerder voor een rugzak en jongeren (12-18 jaar) kiezen steeds vaker voor een "Postman Bag", een tas met afhangende klep die schuin over de schouder wordt gedragen.

Heel wat klanten kiezen ook voor schoolmateriaal dat bij de boekentas past. "We groeperen het materiaal van eenzelfde lijn op displays en dat heeft een positieve invloed op de verkoop", merkt Ingrid Nelis van Delhaize op. Volgens de ketens blijven merken en licenties (K3, Spring, ... ) het goed doen, maar opmerkelijk is toch ook dat de witte producten in de lift zitten. Delhaize speelt in op deze trend door voor het eerst ook een assortiment schoolproducten van het huismerk "365" aan te bieden.

Voor de ecologisch bewuste student bieden de winkels gerecycleerd papier, duurzaam schrijfgerei (navulbare pennen, houten of stalen latten...) of zelfs kaftpapier op basis van maïs aan.