Zoon Joesjtsjenko slaat munt uit symbolen oranje revolutie

Nauwelijks is het schandaal gaan liggen over de exorbitante levensstijl van de zoon van de Oekraïense president Viktor Joesjtsjenko, of de 19-jarige Andrej haalt al opnieuw de eerste pagina's van de kranten.

Belga

De familie Joesjtsjenko heeft de symbolen van de oranje revolutie die Viktor eind 2004 aan de macht bracht, als merken laten registreren. En Joesjtsjenko junior heeft de auteursrechten, geschat op 100 miljoen dollar, in handen.

Het is de adjunct-chef van de fiscale administratie in Oekraïne die aan de basis ligt van de nieuwe controverse. In een wat onhandige poging om een einde te maken aan de geruchten over het fortuin van Andrej Joesjtsjenko en de oorsprong ervan, liet Myrkola Kateryntsjoek zich ontvallen dat de zoon van de president een winstaandeel geniet op de opbrengst uit de verkoop van "oranje" souvenirs.

Het gaat om T-shirts, sjaaltjes, tassen of zelfs conservenblikken met "lucht van het Onafhankelijkheidsplein" in Kiev (dat het toneel vormde van de oranje revolutie). De prullaria verkopen als zoete broodjes. Ook het logo 'Tak! Joesjtsjenko' ('Ja! Joesjtsjenko') is als merk geregistreerd, en Andrej strijkt voor al die dingen auteursrechten op, aldus Kateryntsjoek. De hoge functionaris stelt de rechten "persoonlijk" aan Joesjtsjenko junior te hebben overgedragen.

Het Oekraïense presidentschap heeft reeds toegegeven dat de familie Joesjtsjenko de symbolen van de oranje revolutie als merken heeft laten registreren. Maar volgens woordvoerster Irina Gerasjtsjenko zijn daar geen "lucratieve bedoelingen" aan verbonden. Enige doel is te "verhinderen dat de symbolen worden misbruikt", luidt het. Waarom de auteursrechten op naam staan van Joesjtsjenko junior, kon ze niet uitleggen.