Ryanair: aantal passagiers Charleroi "stabiel"

Luchtvaartmaatschappij Ryanair kwam gisteren met record kwartaalcijfers, maar voor de luchthaven van Charleroi stabiliseerde het aantal passagiers én de winst. "Dat is normaal, de laatste maanden zijn er geen nieuwe bestemmingen bijgekomen in Charleroi", aldus verkoopsdirecteur David Gering woensdag op een persconferentie.

Belga

Van april tot juni vervoerde Ryanair 450.000 passagiers vanop Charleroi, tegen 485.000 in dezelfde periode vorig jaar, maar toen werden er meer vluchten uitgevoerd.

Ryanair ziet nog potentieel in een fikse uitbreiding op Charleroi, maar wacht tot de onderhandelingen met het Waals gewest zijn afgerond. Die onderhandelingen hebben betrekking op de tarieven die Ryanair moet betalen voor het gebruik van de luchthaven. Zolang de luchtvaartmaatschappij minder dan 2 miljoen passagiers vervoerde, kon ze rekenen op goedkope handlingkosten in Charleroi. Maar eenmaal ze boven dat cijfer zit, wordt de reële handlingkost (en dus een hoger tarief) aangerekend.

Ryanair bereikte nog geen akkoord met het Waals gewest, eigenaar van de luchthaven van Charleroi. In september zien de beide partijen elkaar opnieuw. Maar het lijkt erop dat de luchtvaartmaatschappij de hogere handlingkosten wil gecompenseerd zien door een verlaging van andere kosten. "Voor ons moet het totale kostenplaatje kloppen", aldus Gering. Hij noemde geen precieze cijfers, maar het feit dat de winst in Charleroi stabiel bleef, "betekent dat de kosten niet mogen stijgen, anders kunnen we onze competitieve prijzenstructuur niet behouden".

Als er geen akkoord komt, dreigt Ryanair met een vertrek vanop Charleroi. Bereikt de luchtvaartmaatschappij wel een akkoord met het gewest, dan komt er zeker een uitbreiding van het aantal vluchten. Ryanair ziet een potentieel van vier miljoen passagiers op lange termijn. Op korte termijn zouden er "één à twee vliegtuigen" in Charleroi bijkomen. Een uitbreiding van het netwerk is zowel interessant naar het noorden, het oosten als het zuiden van Europa, meende Gering.

Ryanair vliegt ook op de Nederlandse luchthaven van Eindhoven en breidde daar de laatste maanden wél fors uit. Gering gaf toe dat Eindhoven ernaar streeft om Charleroi bij te benen, dit jaar zou de Nederlandse luchthaven 700.000 passagiers ontvangen. Toch betekent Eindhoven geen bedreiging voor Charleroi, aldus de verkoopsdirecteur. "Charleroi verloor nog geen passagiers aan Eindhoven, beide kunnen perfect naast elkaar bestaan".

Ryanair houdt vast aan haar groeistrategie. In juli vervoerde de luchtvaartmaatschappij op haar volledige Europese netwerk voor het eerst meer dan 3 miljoen passagiers, "wat bijna evenveel is als SN Brussels Airlines op een heel jaar". Voor heel 2005, verwacht Ryanair 35 miljoen klanten. Tegen 2010 hoopt de luchtvaartmaatschappij dat aantal te verdubbelen.