Reynders pleit voor tweede nationale luchthaven

Vice-premier Didier Reynders (MR) ziet een oplossing voor de crisis over Zaventem in een tweede nationale luchthaven. Daarnaar kunnen vluchten worden afgeleid.

Belga

De geluidshinder in Zaventem kan dan worden beperkt, temeer omdat koerierbedrijf DHL er in 2008 vertrekt. Een en ander biedt volgens hem mogelijkheden om een nieuw spreidingsplan op te stellen waarbij wordt teruggekeerd naar de situatie van voor 1999.

"Als we een logistiek centrum willen zijn en meer transport willen, moeten we een antwoord bieden op de uitdagingen voor de nationale luchthaven. We moeten een akkoord sluiten met de gewesten. Als dat onmogelijk is, zitten we met een zeer groot probleem, zegt Reynders zaterdag in een interview met De Tijd.

"We moeten naar minder vluchtbewegingen in Zaventem", luidt het. De uitbouw van een tweede nationale luchthaven biedt volgens Reynders de mogelijkheid het aantal vluchten op Zaventem te beperken. "Het is mogelijk naar een andere nationale luchthaven te gaan op een andere plaats. We kunnen vluchten afleiden naar Bierset, Charleroi of Oostende. Ik ben bereid dat te doen", zegt de MR-voorzitter.

Hij grijpt daarmee terug naar een scenario dat eerder opdook tijdens de onderhandelingen met DHL. Het dossier botste toen ook op een starre houding van Brussel. Reynders hoopt dat het gewest nu wat goodwill toont. "Er zijn geluidsnormen nodig, maar we moeten toch een luchthaven hebben", luidt het.