Duitse en Ierse klanten wachten niet graag aan de kassa

Duitse klanten verliezen volgens een recente Europese studie van marktonderzoeksbureau MSM Germany snel hun geduld wanneer ze moeten wachten.

Belga

Denen, Fransen, Belgen en Hongaren zouden meer geduld opbrengen wanneer ze geconfronteerd worden met lange wachtrijen bij de bank, in de supermarkt, aan het stationsloket of bij de fastfoodketen, zo blijkt uit de studie die de afgelopen weken zowat 940 Europeanen bevroeg en observeerde.

Een op drie Duitsers zou geërgerd reageren als ze een lange wachtrij voor zich zien opduiken. Enkel de Ieren zijn, met 42 pct geïrriteerde klanten, nog ongeduldiger. Franse en Hongaarse klanten zouden daarentegen 'engelengeduld' hebben. Slechts één op tien zou zich laten meeslepen en zijn ergernis uiten.

Toch kenden net deze landen, samen met Zweden, de langste wachttijden aan de kassa, namelijk gemiddeld zeven minuten. In Duitsland bedroeg dit gemiddelde zes minuten en in Finland, Denemarken en Groot-Brittannië waren het er slechts 3,5.

Het marktonderzoeksbureau wijtte het geduld van de Fransen aan de bijzonder hoffelijke verkopers. In Frankrijk zou de klant immers veel kans maken om met een glimlach begroet te worden, evenals in Denemarken.

In meer dan de helft van de geteste winkels had iets kunnen ondernomen worden om de wachttijden te verminderen. In de praktijk reageerde slechts een op zes met het openen van een extra kassa. In Duitsland verontschuldigde een op vijf verkopers zich voor het ongemak.

De langste wachtrijen werden gezien bij bank- en postkantoren en bij de ticketverkoop aan het stationsloket.