Nokia verliest voor het eerst in een jaar weer marktaandeel

Nokia, de grootste gsm-fabrikant ter wereld, heeft voor het eerst in een jaar opnieuw marktaandeel verloren aan concurrenten Motorola en Samsung. Dat blijkt uit een onderzoek van Gartner, het studiebureau dat IT-evoluties opmeet.

Belga

Het wereldwijde marktaandeel van Nokia daalde in de eerste drie maanden van dit jaar tot 30,4 procent, in plaats van 33 procent in het voorgaande kwartaal. Vooral in Noord-Amerika verloor de Finse fabrikant marktaandeel. Het aandeel van de nummer twee, Motorola, steeg wereldwijd van 16,3 tot 16,8 procent. Dat van de nummer drie, Samsung, nam toe van 12,6 tot 13,3 procent.

Nokia mikt nog steeds op een marktaandeel van 40 procent. Het bedrijf verhoogt daarom zijn marketingbudget én gaat dit jaar maar liefst 40 nieuwe modellen op de markt brengen.

Het aantal verkochte gsm's in het eerste kwartaal steeg volgens Gartner met 17 procent, maar door de hevige concurrentie daalden de prijzen. Gartner verhoogde ook zijn groeiverwachting voor dit jaar, en rekent op 750 miljoen verkochte gsm's. Dat zijn er 30 miljoen meer dan eerst verwacht en ruim 75 miljoen meer dan in 2004.