KPN introduceert internetbellen

De Nederlandse mobiele telefoonoperator KPN introduceert nu ook het bellen via internet, het zogeheten Voice over Internet Protocol (VoIP), voor gewone consumenten, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Eerder hadden bedrijven al die mogelijkheid gekregen.

Belga

Belgacom heeft voorlopig nog geen plannen in die richting.

Met de nieuwe formule van KPN, InternetPlusBellen, kunnen consumenten onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland en onbeperkt snel internetten via een ADSL-internetverbinding, aldus het telecomconcern. Later dit jaar introduceert KPN het internetbellen ook bij haar dochterbedrijven en internetaanbieders XS4ALL, Planet Internet en Het Net.

Concurrenten van KPN, zoals UPC, Versatel en Tiscali, bieden consumenten al langer VoIP aan. Dat KPN zolang heeft gewacht met de introductie, heeft volgens het bedrijf alles te maken met het feit dat ze een gedegen product op de markt wilden brengen.

Bij Belgacom zijn ze niet overtuigd van het nut van internetbellen: "We bieden al langer deze dienst aan aan bedrijven, die dat vaak aanwenden voor binnenverkeer. Maar we geloven dat de gewone consument er nog geen behoefte aan heeft", zo zegt Jan Margot, woordvoerder van Belgacom.

KPN verwacht dat uiteindelijk iedereen zal overstappen van vaste telefonie naar het internetbellen, omdat VoIP kan worden uitgebreid met extra's zoals videobellen en internetdiensten biedt zoals e-mail.