Base gaat rechtstreeks de concurrentie met Belgacom aan

De gsm-operator Base, de nummer drie van ons land, gaat rechtstreeks de concurrentie met vaste telefonie-aanbieder Belgacom aan.

Belga

Donderdag maakte Base op een persconferentie bekend dat ze een nieuw "Base voordeel-abonnement" (BVA) op de markt brengt dat volgens CEO Stanley Miller toelaat om zeer goedkoop met een gsm naar vaste nummers te bellen. Het bedrijf werkt daarnaast nog aan een oplossing voor mensen met een breedbandinternet-abonnement gekoppeld aan een vaste telefoonlijn. Dit zou dan rechtstreeks de concurrentie aangaan met het ADSL-aanbod van Belgacom. Base onderhandelt hiervoor met partners, onder wie Scarlet.

Base belooft dat zijn voordeelabonnement 5 pct goedkoper is dan dat de Classic Line van Belgacom, en ook de gesprekskosten zouden goedkoper uitvallen. "Momenteel heeft reeds 26% van alle Belgen geen vaste telefoonlijn meer. Dit nieuwe aanbod speelt daar gewoon op in. Dat percentage moet omhoog", aldus Miller op de persconferentie. "Als Belgacom als gevolg van ons initiatief zijn tarieven zou verlagen, zijn we bereid te volgen", beloofde de topman.

De concurrentie tussen Base en Belgacom wordt al een poos op het scherp van de snee uitgevochten. In juni 2003 spande Base een proces aan tegen de "monopolie-strategie" van Proximus, het gsm-filiaal van Belgacom. Ook Mobistar sloot bij de rechtszaak aan, de pleidooien zijn voor januari 2007 gepland. Volgens Base heeft de rechtbank vijf volle dagen uitgetrokken om deze zaak te behandelen.

Ook wat betreft de implementatie van het UMTS-netwerk, uitte Miller donderdag kritiek op Proximus. Die zou aan sneltempo bouwvergunningen aanvragen bij de gemeenten voor het plaatsen van nieuwe UMTS-antennes. Dat zou de aanvragen van Base bemoeilijken. Miller vindt het absurd dat Proximus zijn sites niet wil openstellen voor de concurrentie, zodat elke operator naar schatting minstens 20.000 sites zou moeten installeren. Hij roept de telecomwaakhond BIPT dan ook op maatregelen te treffen. Aan het einde van het eerste trimester had Base een marktaandeel van 18 pct op de Belgische gsm-markt, goed voor 1.761.000 klanten.

Base maakte donderdag nog een reeks nieuwe initiatieven bekend. De wholesaleactiviteiten winnen aan belang binnen de groep en dus is beslist om die afdeling niet meer te laten leiden door de juridisch adviseur Marc Van Asbroeck, maar door Anne Lakstigala. Over de partnerschappen wou CEO Miller kwijt dat de deal met TMF dagelijks ongeveer 500 nieuwe klanten oplevert. Met Tele2 staat het bedrijf ook dicht bij een doorverkoopakkoord. Ook met Telindus werd tot een overeenkomst gekomen. Telindus zal in tegenstelling tot bijvoorbeeld TMF niet zelf belminuten verkopen, maar via zijn contacten in de markt nieuwe klanten (bijvoorbeeld supermarkten) aanbrengen, die hun dienstenaanbod willen uitbreiden met een mobiel abonnement.

Lakstigala is met haar ervaring in de mediasector tevens van goudwaarde nu Base dit jaar nog de introductie van digitale televisie via gsm plant. Op dit moment wordt nog druk onderhandeld met contentleveranciers. Wel is al beslist om een EDGE-netwerk (waarmee sneller en grotere pakketten data kunnen worden verstuurd per gsm, nvdr.) uit te rollen. Het UMTS-netwerk zal volgens de licentievereisten tegen het einde van dit jaar 30% van de bevolking dekken. Ook wordt de mogelijkheid van Wifi (draadloos internet, nvdr.) onderzocht.

Eind juli van dit jaar gaat Base een lagekostproduct op de markt brengen. Dat zal onder een nieuwe naam gebeuren en volledig losstaan van Base. Het product zal een 'naakt' product zijn, zonder enige franje: enkel bellen en gebeld worden. Voor alle extra's, zoals bijvoorbeeld de hulplijn, zal moeten bijbetaald worden.