Vivendi Universal verdrievoudigt nettowinst

De Franse media- en telecomgroep Vivendi Universal verdrievoudigde in het eerste kwartaal van 2005 de nettowinst tot 502 miljoen euro. Een jaar geleden haalde de groep een winst van 166 miljoen euro.

Belga

Vivendi herhaalde donderdag in een persbericht de doelstellingen voor het volledige jaar. Het rekent op een aangepast nettoresultaat van minstens 1,8 miljard euro, een stijging van minstens 37% tegenover 2004.

De omzet in het eerste kwartaal steeg 8% tot 4,761 miljard euro. Het operationeel resultaat verbeterde 22% tot 877 miljoen euro. Alle afdelingen droegen bij tot de groei, ook Universal Music Group en Vivendi Universal Games, beide verlieslatend 12 maand geleden.

Universal Music Group haalde een operationele winst van 36 miljoen euro dankzij hogere volumes en hogere marges. Vivendi Universal Games zette een operationeel cijfer neer van 11 miljoen euro. De omzet van de afdeling steeg 47% dankzij het succes van World of Warcraft.

Canal+ Group zorgde voor een operationele bijdrage van 132 miljoen euro, een stijging van 42% op vergelijkbare basis. Betaaltelevisie in Frankrijk, de kernactiviteit van de business unit, nam 104 miljoen euro voor zijn rekening.