Freddy Loix kruipt opnieuw in rallywagen

Onze landgenoot Freddy Loix heeft het afgelopen weekend voor het eerst sinds de Rally van Catalonië eind oktober opnieuw met een rallywagen gereden. Loix reed in Frankrijk met de 0-wagen (veiligheidswagen). De Limbuger deed dat met een Citroën C2 S1600. De reden daarvoor was dat Loix eind juni opneemt de draad oppikt in competitie. Hij zal dan zijn heroptreden maken in de Belgium Ypres Westhoek rally, een rally die hij in het verleden reeds vier keer won.

Belga

'Fast Freddy', die vorig jaar een rampjaar beleefde in het WK bij Peugeot, zal tijdens die wedstrijd ook aantreden met een nieuwe copiloot. Freddy's vaste co, Sven Smeets, kan wegens omstandigheden niet deelnemen aan de wedstrijd in Ieper en zal worden vervangen door Robin Buysmans, een jeugdvriend uit het Limburgse Millen en huidig copiloot van Chris Van Woensel.

"Het was fijn, maar zeer moeilijk", deed Loix zijn verhaal. "Fijn in die zin dat je in een nieuw team terechtkomt en dat die mensen echt jouw mening willen weten over het gedrag van de wagen en hoe ze de wagen kunnen verbeteren. Ze luisteren naar jou, en wat je zegt wordt ook opgepikt. Dat was en schril contrast met Peugeot. Na het jaar Peugeot was ik zo ziek, dat ik geen zin meer had om te rijden." "Maar het was ook moeilijk, omdat rijden met een voorwielaangedreven wagen een andere rijstijl en discipline vereist.

Dat is aanpassen als je gedurende acht jaar met een Worldrallycar hebt gereden. Ik mag de bochten niet meer aansnijden zoals voorheen, omdat de kans op lek rijden veel te groot is. Een S1600 heeft geen ATS-banden waarbij een schuim vrijkomt als je lek rijdt en je dus kan verder rijden. Je moet ook echt meer op de voortrein gaan rijden, voortdurend grip zoeken en et toerental in het oog houden. Maar ik heb nu een dag getest met de wagen en ook met de 0-wagen gereden en ik begin het opnieuw onder de knie te krijgen. Vraag me niet naar een pronostiek voor de Rally van Ieper. Ik heb geen enkel idee hoever ik sta op het gebied van snelheid met deze C2. Voor de Rally van Ieper gaan we nog een dag testen in België. Dat zal enkele dagen voor de start van de wedstrijd zijn, om de ideale afstelling te zoeken", besloot Loix.