Toyota zet Amerikaanse concurrenten GM en Ford in de schaduw

Toyota, de grootste Japanse autobouwer, heeft het afgelopen boekjaar een recordwinst en -omzet geboekt. Het concern blijft voorzichtig voor de rest van het jaar. De goede resultaten van Toyota staan in schril contrast met de problemen van de Amerikaanse concurrenten Ford en General Motors. Het bedrijf ziet kostenbeheersing en verbeterde marketing als belangrijkste redenen voor het succes.

Belga

De nettowinst van Toyota beliep eind maart, na afsluiting van het boekjaar 2004-2005, 1.171 miljard yen of 8,7 miljard euro. Dat is 0,8 procent meer dan het vorige boekjaar. De omzet dikte aan met 7 procent tot 18.551,5 miljard yen of 138 miljard euro. "We zijn er fier op dat onze winst en omzet de goede kant opgaan," zegt topman Fujio Cho, "en tegelijk grote investeringen blijven doen voor groei op lange termijn".

Het concern had te kampen met hogere productiekosten door de hoge staalprijs. Daarnaast speelt ook de dure yen het bedrijf parten. Daarom investeert Toyota meer in buitenlandse productievestigingen. Zo opent het volgend jaar een vierde fabriek in de VS, waar pick up trucks (Tundra) zullen worden gebouwd.

De Japanners verkochten het afgelopen jaar 7,41 miljoen wagens. In de VS groeide de verkoop met 8 procent tot 2,27 miljoen. De Aziatische berlines verbruiken minder benzine dan hun Amerikaanse tegenhangers. Cho zei dinsdag dat de productie in de VS nog zal worden opgevoerd. "Door de productie en de lokale bevoorrading te verhogen kunnen we meer banen creëren. Op die manier kunnen we een handelsconflict tegengaan."

De Japanse constructeurs vrezen dat Washington protectionistische maatregelen zal nemen als het marktaandeel van de Japanse wagens te groot wordt. Cho kondigde alvast aan dat hij binnenkort in Japan een ontmoeting heeft met Rick Wagoner, de topman van General Motors. Het gonst van de geruchten dat de twee autofabrikanten technische samenwerkingsprojecten voorbereiden.