VAB meet snelheid Antwerpse files vanuit de lucht

Tijdens de tweede periode van de werken aan de Antwerpse Ring, die zaterdag start, gaat VAB opnieuw een helikopter inzetten om snel een overzicht te kunnen geven van de actuele verkeerssituatie.

Belga

Dit jaar zal de helikopter niet alleen de lengte maar ook de snelheid van de files meten. Indien nodig gaat VAB dit jaar ook over de noordelijke Ring van Brussel vliegen.

De helikopter van VAB wordt in de eerste plaats ingezet om het klassieke aanbod van verkeersinformatie aan te vullen. Het is niet altijd evident om goede info te verzamelen over de situatie op bepaalde (secundaire) invalswegen. De helikopter kan makkelijk die blinde vlekken opvangen en de bezetting van de 'park & ride'-zones inschatten.

Uit de evaluatie van de werken vorig jaar heeft VAB een en ander bijgestuurd. Zo zal de helikopter dit jaar ook ingezet worden op de noordelijke Ring van Brussel. In 2004 week heel wat verkeer, vooral vrachtverkeer, uit naar Brussel zodat de verkeersdruk er soms hoger lag dan in het Antwerpse.

VAB zal dit jaar ook de snelheid van de files meten via een GPS-navigatiesysteem. Vorig jaar werd enkel de lengte van de file gemeten, maar dat gegeven is volgens VAB onvoldoende om de invloed van de file te bepalen op de reistijd. Door de snelheid van de file te meten, wil VAB een duidelijk beeld schetsen van de verkeersdrukte zodat weggebruikers tijdig kunnen beslissen of ze al dan niet kiezen voor een alternatieve route.