"Prijsverschillen tussen warenhuisketens worden groter"

De verschillen in de prijzen van de warenhuizen worden groter, zo blijkt volgens Test-Aankoop uit een vergelijking van zo'n 100.000 prijzen die de verbruikersorganisatie bij haar jaarlijkse onderzoek in België noteerde.

Belga

De prijzen werden tussen 5 en 20 oktober 2004 genoteerd. Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste supermarktketen kan oplopen tot 30 procent. Bij de 'witte' of goedkoopste producten is het verschil tussen Colruyt, nog altijd de goedkoopste keten, en Delhaize Superette, één van de duurste warenhuizen, zelfs spectaculair: 124 procent, stelt Test-Aankoop in een donderdag verspreide mededeling.

Volgens de organisatie kan een gezin zowel bij de aankoop van merkproducten als van goedkoopste producten en de distributiemerken (het merk van de winkelketen) 1.000 tot 1.500 euro op jaarbasis besparen door een goedkoop warenhuis te kiezen.

In het algemene klassement van de supermarkten wordt Colruyt, "de absolute nummer één van de goedkope ketens", gevolgd door Carrefour, Comarché en Makro. Match en Delhaize zakken verder naar beneden in de rangschikking van goedkope warenhuizen, in vergelijking met het onderzoek een jaar geleden. Helemaal onderaan staan Peeters Govers en Louis Delhaize.