Supermarkten nemen in België meer dan 2 miljoen vierkante meter in

Voedingszaken in zelfbediening vertegenwoordigen momenteel in België meer dan 2.839.000 vierkante meter verkoopoppervlakte. In totaal heeft 72 pct daarvan betrekking op de supermarkten, 19 pct op de hypermarkten en 9 pct op de superettes. Dat blijkt uit een lijst die de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, KMO, Middenstand en Energie op haar internetsite ter beschikking van het publiek heeft gesteld.

Belga

De lijst omvat in totaal 3.600 voedingszaken in zelfbediening en is volgens de FOD een waardevol instrument voor de analyse van de markt van de voedingszaken en de studie van de commerciële inplantingen in België. De lijst met de onderverdeling van het aantal vierkante meter verkoopoppervlakte per provincie wordt aangevoerd door de provincie Antwerpen met een totaal van 429.710 vierkante meter. Daarna volgen Henegouwen (396.450 vierkante meter) en Oost-Vlaanderen (346.495 vierkante meter).

Inzake densiteit (aantal vierkante meter per 1.000 inwoners) is de provincie Luxemburg het best uitgerust wat betreft voedingszaken in zelfbediening. "Zij overtreft met 392 vierkante meter in ruime mate de overige provincies wat betreft het uitrustingsniveau per inwoner tegenover 311 vierkante meter voor de provincie Luik, 309 vierkante meter voor de provincie Henegouwen en minder dan 300 vierkante meter voor de andere provincies", luidt het.

Wanneer men de totale oppervlakte berekent van de verkooppunten met minimum 400 vierkante meter van de grote enseignes in ons land merkt men dat vijf uithangborden (Carrefour, Colruyt, Delhaize, Aldi en Super GB Partner) meer dan 50 pct innemen van de totale verkoopoppervlakte van de hyper- en supermarkten in België.

"In dezelfde categorie neemt Aldi met 371 supermarkten veruit de eerste plaats in wat betreft het aantal verkooppunten. Daarna volgen Lidl (229), Super GB Partner (188), AD Delhaize (185) en Colruyt (177).