11.11.11-campagne voor drinkbaar water haalt recordopbrengst

Print
De jaarlijkse 11.11.11-campagne heeft in 2004 voor het zevende jaar op rij een recordopbrengst gehaald van ruim 5,7 miljoen euro. Bovendien onderschreef 62 procent van de Vlaamse gemeenten een motie tegen de privatisering van het drinkwater in het Zuiden.
"Dat is een Europees record", zegt 11.11.11. maandag.

Thema van de actie van 2004 was 'Water is een basisrecht'. In totaal werd 5.714.462,49 euro omgehaald, goed 86.000 euro meer dan bij de vorige campagne. De stijging is volgens de koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging vooral te danken aan de straatverkoop door 20.000 vrijwilligers en de giften op de nationale 11.11.11-rekening. De bijdrages van gemeentelijke en provinciale overheden liepen dan weer terug.

Naast de geldinzamelingsactie vroeg 11.11.11 de Vlaamse gemeenten ook een politiek signaal te geven door een motie goed te keuren die stelt dat drinkwater een mensenrecht is en geen commercieel goed. Honderd drieënnegentig besturen of 62 procent van alle Vlaamse gemeenten, tekenden de motie. "Dat is een absoluut record in Europa", stelt 11.11.11.
De volledige resultaten van de voorbije campagne worden dinsdag, op Wereldwaterdag, voorgesteld in het federaal parlement.