Nieuwe NV moet positie wielerploegen versterken

De twintig ProTour-wielerploegen hebben vrijdag beslist om een naamloze vennootschap (NV) op te richten, die de gemeenchappelijke economische belangen van de leden moet behartigen.

Belga

De algemeen directeur wordt binnen enkele maanden benoemd. Hij zal worden ingeschakeld in de onderhandelingen met de wedstrijdorganisatoren. Het doel van de nieuwe onderneming is eveneens de krachten te bundelen op het gebied van communicatie en marketing.

Patrick Lefevere, die vrijdag de fakkel overnam van Manolo Saiz als voorzitter van de AIGCP, de belangenvereniging van alle professionele wielerploegen, deelde mee dat deze nieuwe structuur "meer gewicht in de schaal" zal kunnen leggen.

"Manolo Saiz heeft het daarnet nog gezegd, we vertegenwoordigen ongeveer duizend werknemers. Elke ploeg heeft een vijftigtal loontrekkenden en een budget van om en bij de 8 miljoen euro", verklaarde onze landgenoot.

De voorzitter van de AIGCP liet weten dat donderdag een meeting met de organisatoren van de drie belangrijkste wielerronden (Giro, Vuelta en Tour) op niets uitdraaide. De drie weigeren nog steeds een licentie voor de ProTour.