Light-producten niet altijd een plezier voor de lijn

De markt van caloriearme producten groeit jaarlijks met 10 pct. Light valt dus duidelijk in de smaak bij de consument. De verbruikersorganisatie Test-Aankoop (T-A) onderzocht het fenomeen, maar stelde vast dat light-producten vaak evenveel calorieën bevatten als hun klassieke tegenhanger. T-A pleit dan ook voor een strengere reglementering van de etikettering.

Belga

Drievierde van de Belgen kocht in 2003 wel eens een pakje light-kaas, terwijl dat in 2001 nog maar 59 pct was. Toch is het de consument aan te raden het voedingsetiket te lezen voor gebruik. Light is immers op verschillende vlakken relatief, zo stelde T-A vast. Sommige light-kazen bevatten volgens het etiket slechts 20 of 30 pct vet, in plaats van het gebruikelijke vetgehalte van 45 pct. "Die cijfers geven echter het vetgehalte weer in verhouding tot de hoeveelheid droge stof, en die verschilt van kaas tot kaas", stelt T-A. Zo is platte kaas met 40 pct vet minder vet dan light-camembert met 28 pct vet.

Een ander voorbeeld is yoghurt. Heel wat fruityoghurts trekken de consument over de streep met een grote "O pct vet" op de verpakking. "Ze bevatten dan wel geen vet, maar in vele gevallen bevatten de light fruityoghurts veel suiker en blijven ze dus calorierijk", stelt Sigrid Lauryssen van T-A. De verbruikersorganisatie raadt de consument dan ook aan om duidelijk de voedingstabellen op de verpakking te lezen.

Een derde vorm van misleiding op de verpakking stelde de verbruikersorganisatie vast bij producten als water en koffie die, ondanks het feit dat ze op zich al caloriearm zijn, toch soms als light bestempeld worden. Light slaat in deze gevallen dan op "minder cafeïne" of "minder zout".

Het vergelijkende onderzoek dat Test-Aankoop uitvoerde, haalt vooral light-chips, light-chocolade, light-soep of light-ontbijtgranen onderuit. Ze bevatten nauwelijks minder vet dan de klassieke tegenhangers. Goede punten zijn er wel voor light-frisdranken, light- mayonaises, light-boter en light-room: in deze producten zitten over het algemeen wel degelijk minder suiker of vet dan de originele producten en smaken ook nog goed.

Volgens Test-Aankoop ligt het probleem echter niet bij producten, maar bij de verpakking. De consumentenorganisatie ijvert al langer voor duidelijke etiketten met de vermelding van de voedingswaarde per 100 gram en per portie. Donderdagmorgen gaf minister van Volksgezondheid Demotte op een persconferentie aan daar werk van te zullen maken.

T-A wil ook dat misleidende claims aan banden worden gelegd. Een Europees voorstel in die zin ligt klaar, maar de uitvoering laat op zich wachten. "We willen ook dat de producent wordt verplicht te bewijzen dat zijn product echt "light" is, bijvoorbeeld via een onafhankelijk orgaan dat nagaat hoeveel calorieën er in een product zitten", aldus nog Lauryssen.

Aangeboden door onze partners