VTM lanceert Idool-variant Star Academy

De televisiezenders VTM en Kanaaltwee starten op zondag 10 april met de uitzendingen van het nieuwe programma Star Academy. Het gaat om een combinatie van het Idool-concept en een dagelijks reality show.

Belga

Het is de eerste keer dat VTM en Kanaaltwee, twee zenders van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), een eigen productie samen op het scherm brengen. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend tijdens een persconferentie.

Star Academy is een groots opgezet muziekprogramma waarin de Vlaamse kijker via dagelijkse reality op Kanaaltwee en een wekelijkse grote liveshow op VTM de lotgevallen kan volgens van een groep mensen die een muziekcarrière ambiëren. Het programma volgt tien weken lang een groep studenten met elk hun specifieke talenten. Ze worden gecoacht door een aantal leraars en brengen elke zondag een liveopdracht.

Van alle kandidaturen die de afgelopen maanden zijn binnengelopen, worden na de ingangsproef 20 kandidaat-studenten weerhouden. Zij treden aan in de openingsshow van Star Academy die op zondag 10 april 2005 op VTM wordt uitgezonden. Aan het einde van deze eerste show zullen slechts 13 van hen de uiteindelijke selectie halen. De studenten zullen hun intrek nemen in de academie en krijgen een opleiding van een team van professionele leraren, onder wie Steven en Stijn Kolacny voor zang. Directeur van de academie is Jan Van Esbroeck, de sterke man van het Sportpaleis Antwerpen.